Spanska: verksamhetsförlagd utbildning (56-60 hp), 5 hp
Spanish: Teaching practice (56-60), 5 credits
92SPV1
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Victoria ThörnrydStudierektor eller motsvarande
Jean AndréKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2013) | Svenska | |||
L1GIM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik | 4 (VT 2013) | Svenska | |||
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 4 (VT 2013) | Svenska | |||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2013) | Svenska |
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Spanska, steg 3, samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund,7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Spanska 1-30 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- planera, genomföra och utvärdera enskilda undervisningsmoment i enlighet med gällande styrdokument tillsammans med handledaren,
- diskutera pedagogiskt ledarskap i förhållande till undervisning och lärande,
- reflektera över egna undervisningsinsatser samt utifrån självreflektion och konstruktiv kritik från andra dra relevanta slutsatser för den framtida yrkesrollen,
- visa kommunikativ förmåga i olika typer av situationer.
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i spanska där olika tillämpade lärarförmågor övas. Den studerande tränar på att planera, organisera och utvärdera begränsade undervisningsområden i spanska. Den studerande övar även på att anpassa undervisningen till elevernas ålder och förutsättningar, samt reflekterar över olika aspekter av pedagogiskt ledarskap. VFU i Spanien består huvudsakligen av observation i olika skolformer. Observationerna introduceras och följs upp i språkdidaktiska seminarier där fokus läggs på problematisering av pedagogiskt ledarskap, pedagogiska dilemman och olika lösningar av dessa.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom godkänt bedömningsunderlag där sociala och didaktiska förmågor intygas.
Provkoder
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor: VFU 3 hp (U-G)
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor: VFU 2 hp (U-G)
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.