Verksamhetsförlagd utbildning i engelska (56-58 hp), 3hp, 3 hp
English: Teaching Practice (56-58,5), 3 ECTS Credits, 3 credits
93ENV3
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 5 (HT 2017) | 201739-201749 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 5 (HT 2017) | 201739-201749 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 5 (HT 2017) | 201739-201749 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 5 (HT 2017) | 201739-201749 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 5 (HT 2017) | 201739-201749 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 5 (HT 2017) | 201739-201749 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, annat ämne 1-60 hp, samt genomgången kurs 92EN11 och 92ENV1, eller motsvarande
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera undervisning inom ramen för språkundervisning i engelska
- genomföra undervisning inom ramen för språkundervisning i engelska
- tillämpa didaktiska teorier om grammatikundervisning
- demonstrera de didaktiska förmågor som måste bemästras av läraren i undervisningssituationen
- utvärdera undervisning inom ramen för språkundervisning i engelska
- dra relevanta slutsatser för såväl sitt framtida utvecklingsbehov som sin framtida lärargärning, utifrån genomförd
utvärdering, given kritik och språkdidaktiska teorier
- demonstrera ett bemästrande av de sociala relationer som läraren möter i vardagen, både
kollegialt och i undervisningssituationen
- använda och kritiskt reflektera över IKT som ett pedagogiskt verktyg i språkundervisningen
- verka i enlighet med skolans värdegrund och reflektera över hur denna står i relation till grupprocesser och
konflikthantering
Kursinnehåll
Den studerande genomför undervisning i engelska med fokus på engelsk grammatikundervisning i gymnasieskolan, samt diskuterar och utvärderar sin undervisning tillsammans med handledaren.
Den studerande övar på att tillsammans med lärare och medstuderande reflektera kritiskt kring den egna undervisningen. Den studerande diskuterar och presenterar sina reflektioner i diskussioner och presentationer, baserat på såväl aktuell forskning som egna erfarenheter
Den studerande tillämpar de sociala och didaktiska färdigheter som måste bemästras av läraren i vardagen
Den studerande drar med grund i handledarens återkoppling samt ovanstående mål relevanta slutsatser för sin framtida lärargärning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt självstudier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av genomförd undervisning samt uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PRO1 Projekt: Teaching Grammar - skriftlig och muntlig rapport 1 hp (U-G)
Project: Grammar Project - Oral and written report
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 1 hp (U-G)
Applied Didactical Teaching Skills
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 1 hp (U-G)
Applied Social Teaching Skills
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.