Filosofi, teoretisk filosofi (61-75 hp), 15 hp
Philosophy (76-90 cr), 15 credits
93FS61
Huvudområde
Praktisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin BerzellKursansvarig
Martin BerzellStudierektor eller motsvarande
Martin BerzellHuvudområde
Praktisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Filosofi (1-60 hp) varav 30 hp ska vara godkända. Kursen förutsätter dessutom Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7.5 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- demonstrera kunskaper och färdigheter i någon central teoretisk-filosofisk disciplin eller något centralt problemområde,
- visa förmåga att hantera ett historiskt givet område för kunskapsteoretisk eller metafysisk argumentation,
- redogöra för centrala problem i metafilosofisk diskussion,
- analysera de speciella villkor som gäller vid undervisning i filosofi, i synnerhet vad gäller individers olika förutsättningar,
- analysera olika mönster och normer för kommunikation och samspel i filosofiundervisningen,
- analysera behandlade teoretiskfilosofiska problem med avseende på gymnasiets ämnesundervisning, styrdokument och läromedel.
Kursinnehåll
Kursen utgör en fortsättning på tidigare studier av den teoretiska filosofins arbete med att utveckla analystekniker och att vidga de tillämpningsområden på vilka de tillämpas. Stoffmässigt tas såväl kunskapsteoretiska som ontologiska som språkfilosofiska frågor upp. Särskild vikt läggs vid sambanden mellan dessa områden. Historiskt material tas upp men behandlas ur ett samtida analytiskt perspektiv.
Central disciplin, 7.5 hp
I delkursen behandlas ett centralt aktuellt problemområde inom den teoretiska filosofin. Det kan exempelvis vara medvetandefilosofi, språkfilosofi, vetenskapsteori eller kunskapsteori. Examinator väljer ut vilket område som ska behandlas. Inom detta problemområde gör studenten bekantskap med de viktigaste problemen och de väsentliga bidragen till en aktuell debatt inom detta ämne. Tonvikten kommer i huvudsak att ligga på bidrag från 1900-talet. Ett urval frågor i den valda centrala disciplinen diskuteras utifrån kännedom om ursprungligt formulerade filosofiska positioner.
Filosofins klassiker, 5 hp
I delkursen arbetar man med ett centralt klassiskt filosofiskt arbete och ger det ett ingående studium med hjälp av kvalificerade kommentatorer.
Didaktiskt seminarium, 2.5 hp
Frågor med relevans för lärarens yrkesroll och undervisning diskuteras och analyseras ur filosofiska perspektiv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen och skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas.
PROVKODER
STN1Skriftlig tentamen, central disciplin, 7.5 hp (U-VG)
STN2 Skriftlig tentamen, filosofins klassiker, 5 hp (U-VG)
SRE1 Skriftlig redovisning av uppgift som seminariebehandlas, didaktik 2.5 hp (U-VG)
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.