Matematik: verksamhetsförlagd utbildning (69-74 hp), 6 hp
Mathematics: Teaching Practise (69-74 cr), 6 credits
93MAV3
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Peter FrejdKursansvarig
Peter FrejdStudierektor eller motsvarande
Jesper ThorénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 6 (VT 2018) | 201805-201810 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 6 (VT 2018) | 201805-201810 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 6 (VT 2018) | 201805-201810 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 6 (VT 2018) | 201805-201810 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
områdesbehörighet 6c
samt
Matematik 4
eller
Matematik D
samt
godkända kurser om sammanlagt 11 hp i Matematik: Linjär algebra, 6hp, Matematik: Envariabelanalys 2, 6hp, Matematik: Statistik, 5hp, Matematik: Matematikens historia, 3hp, Matematik: Flervariabelanalys, 8hp, Matematik: Geometri, 5hp
samt
godkända kurser Matematik: Didaktik 1, 5,5hp, Matematik: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5hp, Matematik: Algebra, 6hp, Matematik: Envariabelanalys 1, 6hp, Allmändidaktik, 5hp, Utveckling och lärande, 8,5hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5hp, Bedömning och betygsättning, 7,5hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5hp, samt godkända moment/kurser i ämnesdidaktik och verksamhetsförlagd utbildning i ämne 2 (1-60 hp), eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera undervisning inom ett större område i gymnasieskolans matematik utifrån styrdokument, matematikdidaktiska teorier och metodik
- anpassa ämnesinnehållet till elevgruppens olika förutsättningar, inklusive hänsyn taget till jämställdhet och jämlikhet
- genomföra undervisning inom ett större område i gymnasieskolans matematik utifrån styrdokument, matematikdidaktiska teorier och metodik
- utvärdera den genomförda undervisningen med avseende på planerade mål, styrdokument, matematikdidaktiska teorier och metodik
- använda och utvärdera undervisningsmaterial och laborativa arbetsformer, inklusive digitala verktyg inom det aktuella undervisningsområdet
- dokumentera och bedöma elevers kunskaper i matematik
- reflektera över den egna undervisningen i matematik och utifrån konstruktiv kritik från andra dra slutsatser och förändra sitt agerande
- samarbeta och anpassa sin kommunikation i olika situationer.
Kursinnehåll
Studenten genomför verksamhetsförlagd utbildning i gymnasieskolans matematikkurser, och genomför där ämnesdidaktiska och undervisningsmetodiska analyser av kursplaner, didaktiska teorier, centrala begrepp och metoder. I planering, genomförande och utvärdering av den egna undervisningen använder studenten centrala matematikdidaktiska frågeställningar, begrepp och forskningsresultat, utgående från matematikämnets och undervisningspraktikens villkor. Studenten tillämpar teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i matematik i sin undervisningspraktik. Studenten tränar sig i att hantera matematikundervisningens sociala och affektiva dimensioner. Dessutom övar sig studenten i att dokumentera och bedöma elevers kunskaper i matematik, samt i sin undervisning reflektera över valda arbetsformer och användningen av laborativa/tekniska hjälpmedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning samt uppvisande av sociala och didaktiska lärarförmågor.
PROVKODER:
SRE2 Skriftlig redovisning VFU-rapport, 2,5 hp (UV)
TDL1 Tillämpade didaktiska lärarförmågor, 2,5 hp (UV)
TSL1 Tillämpade sociala lärarförmågor, 1 hp (UG)
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.