Svenska som andraspråk (16-30 hp), 15 hp
Swedish as a second language (16-30), 15 credits
93SA27
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Linda JönssonStudierektor eller motsvarande
Linda JönssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17EN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17MA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 7 (HT 2015) | Svenska | |||
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 7 (HT 2015) | Svenska |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i svenska som andraspråk 1-15 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna redogöra för teorier om språkinlärare och språktillägnandeprocessen
- kunna uppvisa grundläggande kunskaper om aktuell forskning inom andraspråksområdet
- kunna problematisera och diskutera något område inom andraspråksutveckling
- kunna tillämpa grammatisk analys vid diskussion och bedömning av inlärares språkliga produktion
Kursinnehåll
I kursen studeras teorier och modeller för andraspråksutveckling. Den studerande analyserar och diskuterar språkliga exempel utifrån dessa teorier. Den studerande läser om och diskuterar psykologiska, sociala och kulturella faktorer av betydelse för andraspråksutveckling. Kursdelen innebär en fördjupad diskussion av det svenska språkets grammatik och de speciella svårigheter denna innebär för andra andraspråksinlärare.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer följande arbetsformer: föreläsningar, seminarier, självständiga studier av kurslitteratur, arbete med övningsuppgifter och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och skriftlig salstentamen.
Provkoder:
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Begrepp inom språkinlärning, 2,5 hp. Skala U-VG
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen Språkinlärning 7,5 hp Skala U-VG
STN4 Skriftlig tentamen: hemtentamen Tillämpad grammatik, 5 hp Skala U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.