Svenska som andraspråk (61-75 hp), 15 hp

Swedish as a second language (61-75), 15 credits

93SA51

Kursen är nedlagd. Gavs sista gången HT 2021. Ersätts av 93SA53.

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna 1-60 hp i ämnet Svenska som andraspråk varav minst 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och redovisa ett grammatiskt problem i svenska som andraspråk
- föreslå lämplig metod att undervisa i ovan nämnda moment
- kritiskt granska och referera avhandlingar inom svenska som andraspråk,
- självständigt kunna planera, genomföra och presentera en litteraturstudie som uppfyller grundläggande krav på vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Kursen innebär fördjupade studier i såväl svenska språket som språkutveckling, kultur och didaktik. Den studerande ska själv kunna påverka innehållet och i samråd med kursansvarig lärare själv välja kurslitteratur i delar av kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom seminarier och självständiga studier

Examination

Examinationen sker i form av skriftlig och muntlig redovisning.

PROVKODER:
SRE1 Skriflig redovisning Litteraturstudie 1, 5 hp Skala U-VG
SRE2 Skriflig redovisning Litteraturstudie 2, 5 hp Skala U-VG
MRE1 Muntlig redovisning med skriftlig uppföljning Grammatiskt problem 2.5 hp Skala U-VG
MRE2 Muntlig redovisning med skriftlig sammanfattning Avhandlingar 2.5 hp Skala U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och kommunikation

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur. Bolander, Maria (2005) Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber Boström, Lena & Josefsson, Gunlög (2006). Vägar till grammatik. Lund: Studentlitteratur. Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red) (2004). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. Del 3. Bergman, Lotta. 2007. Gymnasieskolans svenskämnen. lärarhögskolan, Stockholm/Stockholms universitet. Holmegaard, Margareta. 1999. Språkmedvetenshet och ordinlärning: lärare och inlärare reflekterar kring en betydelsefältsövning i svenska som andraspråk. Göteborgs studies in educational sciences 135. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. Ylikiiskilä, Antti. 2001. Tvåspråkiga skolbarns verbanvändning i svenska. Acta Universitatis Stockholmiensis. Stockholm Studies in Scandinavian Philology. New Series 24. Stockholm: Almqvist&Wiksell International. Vetenskapliga artiklar.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.