Utbildningsvetenskaplig kärna 5, Sociala relationer och lärares ledarskap, 7.5 hp
Educational Sciences 5, Social Relations and Teachers’ Leadership, 7.5 credits
93UK57
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Michael TholanderStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeHuvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- behärska vetenskapliga begrepp kring socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning
- urskilja sociala faktorer som kan påverka elevers psykosociala hälsa och lärande i skolan
- diskutera olika principer för ledarskap i klassrummet
- redogöra för olika strategier för konflikthantering
- beskriva olika metoder för att förebygga och hantera mobbning och kränkningar i skolan
- relatera teoretiska kunskaper kring socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning till lärares arbete
Kursinnehåll
Kursen innehåller fyra delmoment. I det första momentet behandlas teorier och begrepp kring socialt samspel. Kunskaper kring grupprocesser, social påverkan och kommunikation är centrala i detta moment. I det andra momentet behandlas teorier och begrepp kring lärares ledarskap. Kunskaper om ledarskapsmodeller, lärar-elev-relationer och kontroll i klassrummet är centrala i detta moment. I det tredje momentet behandlas teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering. Kunskaper om olika strategier för konflikthantering, kommunikation vid konflikthantering och medling är centrala i detta moment. I det fjärde momentet behandlas teorier och begrepp kring mobbning. Kunskaper om olika förklaringsmodeller kring mobbning och strategier för att förebygga samt hantera mobbning är centrala i detta moment.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
Examinationen sker genom en skriftlig tentamen och en visuell redovisning. Dessutom är seminarieserien obligatorisk.
STN1 Skriftlig tentamen: salstenta, 5 hp U-VG
VRE2 Visuell redovisning: presentation, 2,5 hp U-G
OBL1 Deltagande i seminarieserien, D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.