Bedöma, värdera och mäta elevers kunskap och lärande, 15 hp

Assessment, Evaluation and Measurement of Students´ Knowledge and Learning, 15 credits

942A05

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Elisabeth Eriksson

Kursansvarig

Elisabeth Eriksson

Studierektor eller motsvarande

Henrik Lindqvist
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, kvartsfart (Kvartsfart, pedagogiskt arbete) 11 (HT 2021) 202134-202223 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs: - Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- kritiskt granska kunskapsbedömningar utifrån teori om kunskap och lärande
- jämföra, problematisera och välja mellan olika metoder för kunskapsbedömning utifrån grundläggande teorier om
kunskapsbedömning
- redogöra för hur fusk och plagiat i examination är relaterat till normer och former för kunskapsbedömning och reflektera över sitt eget förhållningssätt
- problematisera kunskapsbedömning och betyg som fenomen i ett historiskt, samhälleligt och pedagogiskt perspektiv
- beskriva olika effekter av kunskapsbedömning, examination och betygsättning och diskutera hur dessa effekter kan undvikas och eller tillvaratas i en lärandeprocess

Kursinnehåll

Delkurs 1 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Kunskaper och aspekter av lärande: kunskapsbegreppet, olika former av kunskap, lärteorier samt begrepp och taxonomier för planering och analys av såväl undervisning som bedömning.
- Grundläggande teorier om mätning: skalor och mätning, reliabilitet och validitet vid mätningar, kriterie- respektive normrelaterad bedömning samt faktorer som kan störa bedömningsresultatet.
- Kunskapsbedömningens utveckling i samhällsutvecklingen: en introduktion som ger pedagogiska, historiska och samhälleliga perspektiv på kunskapsbedömningens utveckling. Vidare behandlas förändringar över tid i kunskapssyn, bedömningspolicy och betygsystem i det svenska utbildningssystemet.

Delkurs 2 (7,5 hp) omfattas av följande områden och delmoment:
- Bedömningsstrategier: prov och andra bedömningsmetoder.
- Bedömningens funktioner: formativ, summativ, prediktiv. Konvergent och divergent bedömning. Återkoppling av bedömningar.
- Fusk och plagiat: hur pedagogiska former och systemkrav driver till oönskat beteende, fusk.
- Validering och prövning av tidigare lärande som aspekt av kunskapsbedömningen.
- Den dolda och den synliga läroplanen: examinationens effekter – avsiktlig och oavsiktlig påverkan på studier, undervisning och liv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i huvudsak på distans. Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska träffar. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Därutöver genomförs studier enskilt och i grupp.

Examination

Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.

För slutbetyg VG på kursen som helhet krävs minst G på DEL1 samt VG på DEL2.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska. 
  • Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
DEL2 Bedömningsstrategier 7.5 hp U, G, VG
DEL1 Kunskapsbegreppet och dess relation till kunskapsbedömning 7.5 hp U, G, VG

Böcker

Andersson, Per, Fejes, Andreas, (2010) Kunskapers värde : validering i teori och praktik 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144059044

Fonseca, Lars, (2014) Det godkända fusket : normförhandlingar i gymnasieskolans bedömningspraktiker Växjö : Linnaeus University Press, 2014

ISBN: 9789187925160

Gustavsson, Bernt, (2002) Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap Liber distribution

ISBN: 9185128996

Hirsh, Åsa, (2016) Skolans dokumentation : ur ett pedagogiskt och juridiskt perspektiv 1. uppl. Stockholm : Liber, 2016

ISBN: 9789147115136

Klapp, Alli, (2015) Bedömning, betyg och lärande 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144091600

Korp, Helena, (2011) Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt] Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör], 2011

ISBN: 9789186529567

Lundahl, Christian, Folke-Fichtelius, Maria, (2016) Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik 2., [utök.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016

ISBN: 9789144109749

McMillan, James H., (2018) Classroom assessment : principles and practice that enhance student learning and motivation Seventh edition [Boston] : Pearson, [2018]

ISBN: 9780134523309

Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina, Samuelsson, Johan, (2017) Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium 3. uppl. Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2017

ISBN: 9789140692641

Rosenthal, Robert, Jacobson, Lenore, (2003) Pygmalion in the classroom : teacher expectation and pupil's intellectual development Newly expanded ed. Carmarthen : Crown House, [2003?], cop. 1992

ISBN: 1904424066, 9781904424062, 0829031537

Skolverket,

Aktuella läroplaner och texter om kunskapsbedömning och betygsättning.

Artiklar

Black, P., Wiliam, D., Lessons from around the world: how policies, politics and cultures constrain and afford assessment practices The Curriculum Journal. Vol 16:2, 2005, sid 249-261.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09585170500136218

Green, S., Johnson, R., Kim, D-H., & Pope, N., Ethics in classroom assessment practices: Issues and attitudes Teaching and Teacher Education. Vol 23, 2007, sid 999-1011.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X06000850?via%3Dihub

Hattie, J. & Timperley, H., The power of feedback Review of Educational Research. Vol 77:1, 2007, sid 81-112.

http://education.qld.gov.au/staff/development/performance/resources/readings/power-feedback.pdf

Noreen M. Webb, author, Assessing Students in Small Collaborative Groups Theory into Practice. Vol 36, 1997, sid 205-213.
Stiggins, R.J., Assessment crisis: The absence of assessment for learning Phi Delta Kappan. Vol 83, 2002, sid 758-765.

http://electronicportfolios.org/afl/Stiggins-AssessmentCrisis.pdf

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.