Utvecklingsstörning – möjlighet och hinder för lärandet del 2, 15 hp
Mental retardation - opportunity and barriers to learning, part 2, 15 credits
948A16
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ingrid OlssonStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YSU | Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning | 4 (VT 2014) | 201404-201423 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
SpecialpedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning
Förkunskapskrav
Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
-analysera hur individuella och miljömässiga faktorer inverkar på lärande och utveckling hos elever som har en utvecklingsstörning
-uppmärksamma och identifiera elevers behov och förutsättningar i särskolan samt omsätta detta i relation till lärande och innehållet i undervisningsämnen
- utifrån teoretiska och erfarenhetsbaserade kunskaper reflektera kring hur lärares egna förhållningssätt och didaktiska kompetens inverkar på elevernas lärande
- leda samtal och vara rådgivande i frågor som rör elever i särskolan
-problematisera och använda särskolans styrdokument vad gäller kunskapssyn och kunskapskvaliteter
-använda teorier om kunskapsbedömning för att granska och reflektera över frågor som gäller lärares arbete med bedömning och betygssättning i särskolans praktik
Kursinnehåll
I kursen studeras hur lärandeteorier omsätts i särskolans praktik. Lärandemiljöns betydelse för barns och elevers utveckling och lärande studeras också. Kursen behandlar olika faktorers påverkan på lärande och utveckling. Vidare problematiseras olika metoder för lärande och betydelsen av olika didaktiska förhållningssätt i lärmiljön. I kursen behandlas kvalificerade samtal och lärarens rådgivande funktion. I kursen analyseras olika aspekter av mätning och kunskapsbedömning. I kursen studeras kunskapsbedömningens betydelse och didaktiska konsekvenser för undervisning och lärande.
I den praktiska verksamheten ska den studerande studera och analysera, med stöd i teorier, förhållningssätt och metoder som förekommer i undervisningen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans och sker i form av föreläsningar och litteraturseminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd av lärplattformen. Undervisningen sker också genom verksamhetsinriktade studier.
Examination
Kursen examineras genom individuella kurs- och fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift.
SRE1, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE2, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE3, 3 hp, skriftlig tentamen
STN1, 6 hp, skriftlig examinationsuppgift
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.