Utvecklingsstörning – möjlighet och hinder för lärandet del 2, 15 hp

Mental retardation - opportunity and barriers to learning, part 2, 15 credits

948A16

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ingrid Olsson

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YSU Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning 4 (VT 2014) 201404-201423 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Speciallärarprogrammet, Utvecklingsstörning

Förkunskapskrav

Godkända 15 högskolepoäng inom Speciallärarprogrammet eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

-analysera hur individuella och miljömässiga faktorer inverkar på lärande och utveckling hos elever som har en utvecklingsstörning

-uppmärksamma och identifiera elevers behov och förutsättningar i särskolan samt omsätta detta i relation till lärande och innehållet i undervisningsämnen

- utifrån teoretiska och erfarenhetsbaserade kunskaper reflektera kring hur lärares egna förhållningssätt och didaktiska kompetens inverkar på elevernas lärande

- leda samtal och vara rådgivande i frågor som rör elever i särskolan

-problematisera och använda särskolans styrdokument vad gäller kunskapssyn och kunskapskvaliteter

-använda teorier om kunskapsbedömning för att granska och reflektera över frågor som gäller lärares arbete med bedömning och betygssättning i särskolans praktik

Kursinnehåll

I kursen studeras hur lärandeteorier omsätts i särskolans praktik. Lärandemiljöns betydelse för barns och elevers utveckling och lärande studeras också. Kursen behandlar olika faktorers påverkan på lärande och utveckling. Vidare problematiseras olika metoder för lärande och betydelsen av olika didaktiska förhållningssätt i lärmiljön. I kursen behandlas kvalificerade samtal och lärarens rådgivande funktion. I kursen analyseras olika aspekter av mätning och kunskapsbedömning. I kursen studeras kunskapsbedömningens betydelse och didaktiska konsekvenser för undervisning och lärande.

I den praktiska verksamheten ska den studerande studera och analysera, med stöd i teorier, förhållningssätt och metoder som förekommer i undervisningen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen innehåller såväl campusförlagda studier som studier på distans och sker i form av föreläsningar och litteraturseminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter, enskilt eller i grupp och med stöd av lärplattformen. Undervisningen sker också genom verksamhetsinriktade studier.

Examination

Kursen examineras genom individuella kurs- och fältuppgifter, såväl skriftliga som muntliga. Kursen avslutas med en individuell skriftlig examinationsuppgift.

SRE1, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE2, 3 hp, skriftlig tentamen
SRE3, 3 hp, skriftlig tentamen
STN1, 6 hp, skriftlig examinationsuppgift

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.