Pedagogiskt arbete i teori och praktik, 7.5 hp

Pedagogical work in theory and practice, 7.5 credits

949A03

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 2 (VT 2016) 201604-201623 Svenska Linköping O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 2 (VT 2016) 201604-201623 Svenska Linköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna
- identifiera och redogöra för pedagogiskt arbete som tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde
- identifiera praktiknära fenomen som är centrala i pedagogiskt arbete
problematisera skolan som samhällsinstitution
- använda olika aktörers perspektiv för att studera företeelser i pedagogiskt arbete
- uttrycka sig i skrift på en godtagbar vetenskaplig nivå
- använda bibliotekets informationssökningstjänster

Kursinnehåll

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om det tvärvetenskapliga fältet pedagogiskt arbete. Kursen ger en breddad kunskap inom detta fält med relevans för pedagogiska praktiker i ungdomsskolan, förskolan och andra pedagogiska verksamheter. Dessutom behandlas lärares arbete och lärar- och elevrollens förändrade innebörd. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska möten.

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.

En del av lärandet sker i relation till digitala verktyg, då kursplattformen Lisam används i samband med självstudierna.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Aili, Carola. Blossing, Ulf. & Tornberg, Ulrika. (red). (2008). Lärare i blickpunkten-olika perspektiv på lärares liv och arbetet. Stockholm: Lärarförbundets förlag. Bergström, Gunnar. (2003). Perspektiv på skolreformer. I S. Selander (red), (2003). I Kobran, Nallen och majjen. Myndigheten för skolutveckling. Kalmar: Leanders Grafiska AB. Laddas ned. Carlgren, Ingrid. & Marton, Ference. (2000). Lärare av i morgon. Stockholm: Lärarförbundets förlag. Charon, Joel. M. (2007). Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration. Engelwood Cliffs, N.J: Prentice Hall (Kap. 1: The Nature of perspective), s. 1-13. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Erixon, Per-Olof. (red). (2005).Nu var det 2002-ett ämnes tillblivelse sett ur ett prefektperspektiv. I Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete nr 1-2, 2002, s. 103-130. Laddas ned. http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf Erixon Arreman, Inger.(2005). Pedagogiskt arbete. En social konstruktion för att fylla en social funktion (s.39-56). I Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete nr 1-2, 2002. Laddas ned. http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf Hultman, Glenn. & Martinsson, Bengt-Göran.(red). (2005). Pedagogiskt arbete som forskningsfält. Några forskningsinriktningar vid Linköpings universitet. Skapande vetande 44. Linköping: UniTryck. (Hämtas på LISAM). Hultqvist, Elisabeth. (2011). Om lärararbetets förändrade yrkesvillkor. I Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 16, nr 3, s. 203-213. Laddas ned. http://www.politiken.se/tidskrifter/pedfo/1103/4.hultq.pdf Johanson, Ulla. & Florin, Christina. (1996). Tre kulturer – tre historier. Disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft‖, Utbildningshistoria 1996. (I kompendium som köpes vid kursstart.) Lindqvist. Per. (2010). Ödmjuk orubblighet. En avgörande kvalitet i lärares yrkeskunnande. Didaktisk Tidskrift, 19(1), 1-18. Laddas ned. http://www.didaktisktidskrift.se/pdf/orubblighet.pdf Markström, Ann-Marie. (2005). Förskolan som normaliseringspraktik : En etnografisk studie. Akad. Avhandling. Linköping Studies in Pedagogic Practices no 1. Linköping: Unitryck (Endast kapitel 4). Laddas ned. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01 Nuthall, Graham. (2001). The Cultural Myths and Realities of Teaching and Learning: I Educational leaders. Laddas ned. http://www.educationalleaders.govt.nz/Pedagogy-and-assessment/Evidence-based-leadership/Data-gathering-and-analysis/The-cultural-myths-and-realities-of-teaching-and-learning Pitkäniemi, Harri. (2009). The essence of teaching–learning conceptual relations: How does teaching work?, Scandinavian Journal of Educational Research 53 (3), s. 263–276. Laddas ned från Bibliotekets nättidsskrifter. Richardsson, Gunnar. (2004). Skolan förr och nu. I Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur.( I kompendium som köpes vid kursstart.) Wedin, Ann-Sofi. (2010). Lärares arbete och kunskap – relationer, undervisning och betyg. Lund: Studentlitteratur. Tillkommer: En valfri avhandling inom Pedagogiskt arbete En valfri artikel inom området Pedagogiskt arbete Stencilerat material Referenslitteratur: Hartman, Sven. (2003). Skrivhandledning. Falun: ScandBook AB. Jarrick, Arne & Josephson, Olle.(1998). Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur. Lökensgard Hoel, Torlaug. (2010). Skriva på universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur. Svenska Språknämnden (2007). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.