Pedagogiskt arbete i teori och praktik, 7.5 hp

Pedagogical work in theory and practice, 7.5 credits

949A03

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Ann-Sofi Wedin

Kursansvarig

Ann-Sofi Wedin

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 2 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Linköping, Valla O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 2 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och redogöra för pedagogiskt arbete som tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde
- identifiera praktiknära fenomen som är centrala i pedagogiskt arbete
- problematisera skolan som samhällsinstitution
- använda olika aktörers perspektiv för att studera företeelser i pedagogiskt arbete
- uttrycka sig i skrift på en godtagbar vetenskaplig nivå
- använda biblioteksbaserade informationssökningstjänster

Kursinnehåll

Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om det tvärvetenskapliga fältet pedagogiskt arbete. Kursen ger en breddad kunskap inom detta fält med relevans för pedagogiska praktiker i ungdomsskolan, förskolan och andra pedagogiska verksamheter. Dessutom behandlas lärares arbete och lärar- och elevrollens förändrade innebörd. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska möten.

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.

En del av studierna sker via en digital kursplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp U, G, VG

Böcker

LITTERATURLISTAN ÄR PRELIMINÄR.

Ahlstrand, Elisabeth, Aili, Carola, Blossing, Ulf, Tornberg, Ulrika, (2008) Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på lärares liv och arbete Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2008

ISBN: 9789197659895

Holmqvist, Mona, (2011) Skolan och läraruppdraget : att bli och vara lärare 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144059488

Markström, Ann-Marie, (2005) Förskolan som normaliseringspraktik : en etnografisk studie 1. uppl. Linköping : Institutionen för utbildningsvetenskap, Linköpings universitet, 2005

ISBN: 9185297704

Kapitel 4.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01.pdf

Selander, Staffan, (2003) Kobran, nallen och majjen : tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2003

ISBN: 9185128031

Kapitlet: Bergström, Gunnar. (2003).  Perspektiv på skolreformer.

http://www.janhylen.se/wp-content/uploads/2011/02/Rektorn-o-apparaten.pdf

Vinterek, Monika, Arnqvist, Anders, (2014) Pedagogiskt arbete : enhet och mångfald Falun : Högskolan Dalarna, 2014

ISBN: 9789189020986

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774917/FULLTEXT01.pdf

Wedin, Ann-Sofi, (2010) Lärares arbete och kunskap : relationer, undervisning och betyg 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144051918

Artiklar

Erixon Arreman, Inger, Pedagogiskt arbete: en social konstruktion för att fylla en social funktion Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete. Vol 1-2, 2002, sid. 39-56.

http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf

Erixon, Per-Olof, Nu var det 2002 - ett ämnes tillblivelse sett ur ett prefektperspektiv Tidskrift för Lärarutbildning och Forskning. Tema Pedagogiskt Arbete. Vol 1-2, 2002, sid. 103-130.

http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf

Hultqvist, Elisabeth, Om lärararbetets förändrade yrkesvillkor Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 16, nr 3, s. 203-213,

journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/viewFile/7896/6951

Nuthall, Graham, The Cultural Myths and Realities of Teaching and Learning Educational leaders. Vol

http://www.educationalleaders.govt.nz/Pedagogy-and-assessment/Pedagogical-leadership/The-cultural-myths-and-realities-of-teaching-and-learning

Pitkäniemi, Harri, The essence of teaching–learning conceptual relations: How does teaching work? Scandinavian Journal of Educational Research, 53 (3), s. 263–276, 2009.

https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00313830902917311

Sjöberg, Lena, Lärarprofession på glid. Performativ förskjutning av statlig och lärarfacklig utbildningspolicy. Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, nr 1, s. 18-32, 2010.

http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7683/6738

Webbsidor

Wahlström, Ninni & Sundberg, Daniel., En teoribaserad utvärdering av läroplanen Lgr 11. http://www.ifau.se/Upload/pdf/se/2015/r-2015-07-teoribaserad-utvardering-av-laroplanen-lgr11.pdf

IFAU. Rapport 2015:7.

Kompendier

I KOMPENDIUM SOM KÖPES VID KURSSTART:

Charon, Joel. M. (2007). Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration. Engelwood Cliffs, N.J: Prentice Hall (Kap. 1: The Nature of perspective), s. 1-13. 

Johanson, Ulla. & Florin, Christina. (1996). Tre kulturer – tre historier. Disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft, Utbildningshistoria 1996. 

Richardsson, Gunnar. (2004). Skolan förr och nu. I Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur.

 

 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.