Pedagogiskt arbete i teori och praktik, 7.5 hp
Pedagogical work in theory and practice, 7.5 credits
949A03
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ann-Sofi WedinKursansvarig
Ann-Sofi WedinStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) | 2 (VT 2019) | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7MPD | Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) | 2 (VT 2019) | 201904-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
Studenten ska vara antagen till Masterprogrammet inom det utbildningsvetenskapliga området vid Linköpings universitet.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera och redogöra för pedagogiskt arbete som tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde
- identifiera praktiknära fenomen som är centrala i pedagogiskt arbete
- problematisera skolan som samhällsinstitution
- använda olika aktörers perspektiv för att studera företeelser i pedagogiskt arbete
- uttrycka sig i skrift på en godtagbar vetenskaplig nivå
- använda biblioteksbaserade informationssökningstjänster
Kursinnehåll
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla kunskap om det tvärvetenskapliga fältet pedagogiskt arbete. Kursen ger en breddad kunskap inom detta fält med relevans för pedagogiska praktiker i ungdomsskolan, förskolan och andra pedagogiska verksamheter. Dessutom behandlas lärares arbete och lärar- och elevrollens förändrade innebörd. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursintroduktion och vissa seminarier ges i form av fysiska möten.
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.
En del av studierna sker via en digital kursplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter som preciseras i separat studiehandledning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
LITTERATURLISTAN ÄR PRELIMINÄR.
ISBN: 9789197659895
ISBN: 9789144059488
ISBN: 9185297704
Kapitel 4.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9185128031
Kapitlet: Bergström, Gunnar. (2003). Perspektiv på skolreformer.
http://www.janhylen.se/wp-content/uploads/2011/02/Rektorn-o-apparaten.pdf
ISBN: 9789189020986
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:774917/FULLTEXT01.pdf
ISBN: 9789144051918
Artiklar
http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf
http://www.use.umu.se/digitalAssets/5/5864_lofu_1-2_2002.pdf
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00313830902917311
http://journals.lub.lu.se/index.php/pfs/article/view/7683/6738
Webbsidor
IFAU. Rapport 2015:7.
Kompendier
I KOMPENDIUM SOM KÖPES VID KURSSTART:
Charon, Joel. M. (2007). Symbolic interactionism. An introduction, an interpretation, an integration. Engelwood Cliffs, N.J: Prentice Hall (Kap. 1: The Nature of perspective), s. 1-13.
Johanson, Ulla. & Florin, Christina. (1996). Tre kulturer – tre historier. Disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft, Utbildningshistoria 1996.
Richardsson, Gunnar. (2004). Skolan förr och nu. I Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning 949A03 vt19 | Studiehandledning 949A03 vt19.pdf |