Barn och ungdomar som utmanar skolan, 15 hp

Children and Youth Who Challenge School, 15 credits

949A05

Huvudområde

Pedagogiskt arbete Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lotta Holme

Kursansvarig

Tove Mattsson

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 3 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, halvfart (Halvfart, Pedagogiskt arbete) 7 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, kvartsfart (Kvartsfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 11 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 13 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 7 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 9 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V
L7MPD Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) 1 (HT 2018) 201834-201923 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete, Specialpedagogik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

- Lärar-, eller förskollärarexamen om minst 180 hp eller motsvarande eller - Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller - Kandidatexamen i ett annat ämne plus tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- redogöra för den historiska och ideologiska utvecklingen bakom målet "en skola för alla".

- beskriva och kritiskt granska olika gruppers och individers villkor i samhället, och dess betydelse för vardagslivet i skolan.

- utvecklat kunskaper och förståelse för barn och ungdomar som utmanar skolan.

- tillämpa/redogöra för strategier för att skapa miljöer för elevers utveckling och lärande.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att behandla och problematisera begreppet en skola för alla med särskilt fokus på barn och ungdomar som utmanar skolan. Grupper och individers villkor i samhället behandlas med hjälp av fält- och litteraturstudier.

Begreppen normalitet och avvikelse problematiseras och diskuteras utifrån olika teoretiska förklaringsmodeller.

Vidare studeras elevers och lärares roller och förhållningssätt i en skola för alla. Den studerande ges möjlighet att utveckla strategier för att möta barn och unga som utmanar skolan.  

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ges möjligheter att fördjupa sig inom området via diskussioner digitalt och vid campusträffar, fält- och litteraturuppgifter, samt en fördjupande examinationsuppgift. 

Examination

Examination sker fortlöpande vid muntliga och skriftliga redovisningar/kursuppgifter individuellt. Aktivt deltagande vid seminarier och redovisningar krävs.

 

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur: Brodin, J. & Lindstrand, P. (2004/2009). Perspektiv på en skola för alla. Lund: Studentlitteratur. Greene, R. W. (2017). Hitta rätt: en lösningsfokuserad samarbetsmetod för skolan. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. Hjörne, E. & Säljö, R. (2008). Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Finland: Nordstedt. Nilholm, C. (2006). Special education, inclusion and democracy. European Journal of Special Needs Education, 21(4), 431-445. Nordahl, T., Sorlie, M.- A., Manger, T. & Tveit ,A. (2007). Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar-Teoretiska och praktiska perspektiv. Stockholm: Liber. Thornberg, R (2013). Det sociala livet i skolan. Socialpsykologi för lärare. Stockholm: Liber. Willis, P. (1977). Learning to labour. How working class kids get working class jobs. Farnborough: Saxon House. (Kapitel 1-4). Eller på svenska: Willis, P. (1983). Fostran till lönearbete. Göteborg: Röda bokförl. (Kapitel 1-4) Därutöver väljer varje student internationella vetenskapliga artiklar som komplement och fördjupning. Fördjupningslitteratur tillkommer.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.