Vetenskapsteori och forskningmetod. Kvalitativ analys, 7.5 hp
Theory and Method in Scientific Work, 7.5 credits
949A11
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Paul HortonKursansvarig
Paul HortonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallHuvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
- Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs:
- Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i ett annat ämne inom social- eller beteendevetenskap.
- samt 15hp metod på avancerad nivå eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt granska kunskap om relationerna mellan vetenskapsteori, forskningsfrågor, datainsamling och analys inom olika kvalitativa metodansatser
- redogöra för centrala begrepp och förklara principerna för kvalitativ analys inom olika kvalitativa metodansatser
- identifiera likheter och skillnader mellan olika kvalitativa metodansatser
- bedöma och kritiskt värdera kvaliteten inom kvalitativa studier
- reflektera på ett medvetet sätt om forskarens roll och etiska dilemman inom olika kvalitativa metodansatser
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika kvalitativa metodansatser avseende: vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter, datainsamling, bearbetning och analys, kvalitetskriterier, forskarens roll och forskningsetik. Särskild tonvikt läggs på kvalitativ analys. Kritisk jämförelse, utveckling av självständigt förhållningssätt samt ansatsernas kunskapsbidrag i pedagogisk forskning, teori och praktik ges ett betydande utrymme i kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.
Examination
Examinationsform:
Kursuppgifterna examineras fortlöpande vid seminarier och genom skriftliga uppgifter som genomförs både individuellt och i grupp.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Individuell skriftlig kursuppgift | 4.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig gruppuppgift | 1.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig gruppuppgift | 1.5 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Välkomstbrev | Välkomstbrev.pdf | |
Kurslitteratur | Kurslitteratur.pdf | |
Studiehandledning HT18 | Studiehandledning HT18.pdf |