Vetenskapsteori och forskningmetod. Kvalitativ analys, 7.5 hp

Theory and Method in Scientific Work, 7.5 credits

949A11

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Paul Horton

Kursansvarig

Paul Horton

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning, halvfart (Halvfart, didaktik med utomhuspedagogisk inriktning) 5 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPS Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) 11 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPS Masterprogram i Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning) 13 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete, halvfart (Halvfart, pedagogiskt arbete) 5 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 11 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPS Masterprogram i Pedagogiskt Arbete, kvartsfart (Kvartsfart, Pedagogiskt arbete) 13 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPD Masterprogram i Specialpedagogik, kvartsfart (Kvartsfart, specialpedagogik) 1 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V
L7MPD Senare del, Masterprogram i Specialpedagogik, halvfart (Halvfart, specialpedagogik) 1 (HT 2018) 201834-201903 Svenska Linköping, Valla O/V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik
  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs:
- Avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik eller motsvarande eller
- Kandidatexamen i ett annat ämne inom social- eller beteendevetenskap.
- samt 15hp metod på avancerad nivå eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och kritiskt granska kunskap om relationerna mellan vetenskapsteori, forskningsfrågor, datainsamling och analys inom olika kvalitativa metodansatser
- redogöra för centrala begrepp och förklara principerna för kvalitativ analys inom olika kvalitativa metodansatser
- identifiera likheter och skillnader mellan olika kvalitativa metodansatser
- bedöma och kritiskt värdera kvaliteten inom kvalitativa studier
- reflektera på ett medvetet sätt om forskarens roll och etiska dilemman inom olika kvalitativa metodansatser

Kursinnehåll

Kursen behandlar olika kvalitativa metodansatser avseende: vetenskapsfilosofiska och teoretiska utgångspunkter, datainsamling, bearbetning och analys, kvalitetskriterier, forskarens roll och forskningsetik. Särskild tonvikt läggs på kvalitativ analys. Kritisk jämförelse, utveckling av självständigt förhållningssätt samt ansatsernas kunskapsbidrag i pedagogisk forskning, teori och praktik ges ett betydande utrymme i kursen. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier. 

Examination

Examinationsform:
Kursuppgifterna examineras fortlöpande vid seminarier och genom skriftliga uppgifter som genomförs både individuellt och i grupp. 

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE3 Individuell skriftlig kursuppgift 4.5 hp U, G, VG
SRE2 Skriftlig gruppuppgift 1.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig gruppuppgift 1.5 hp U, G
Kursbok Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (2014). Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagan. Stockholm: Liber. Artiklar Artiklarna kan laddas ner kostnadsfritt på universitetsbibliotekets hemsida (http://www.bibl.liu.se/?l=sv) under fliken ”Tidskrifter” (för att ha tillgång till tidskrifterna behöver du dock vara registrerad som studerande vid LiU): Kursmoment 1 Introduktion Fejes, A., & Thornberg, R. (2014). Kvalitativ forskning och kvalitativ analys. I A. Fejes & R. Thornberg (red.), Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagen, (s. 16-43). Stockholm: Liber. Grundad teori Evans, G. L. (2013). A Novice Researcher’s First Walk Through the Maze of Grounded Theory: Rationalisation for Classical Grounded Theory. The Grounded Theory Review, 12 (1): 37-55. Forsberg, C. (2017). Bullying and Negotiated Identities: Perspectives of 7th and 8th Grade Girls. Children & Society, 31: 414-426. Hallberg, L. R. (2006). The “core category” of grounded theory: Making constant comparisons. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 1: 141-148. Thornberg, R., & Forslund Frykedal, K. (2014). Grundad teori. I A. Fejes & R. Thornberg (red.), Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagen (s. 44–70). Stockholm: Liber. Kursmoment 2 Konversationsanalys Goodwin, M. (2002). Exclusion in girls’ peer groups: Ethnographic analysis of language practices on the playground. Human Development, 45: 392–415. Karlsson, M. (2017). ”Ser ni att det är någon som är ledsen här nu?”: Barn och vuxna hanterar moraliska problem i förskolans verksamhet. Educare, 2: 7–30. Tholander, M. & Cekaite, A. (2015). Konversationsanalys. I A. Fejes och R. Thornberg (red.), Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagan (s. 194–217). Stockholm: Liber. Diskursanalys Bolander, E., & Fejes, A. (2015). Diskursanalys. I A. Fejes & R. Thornberg (red.), Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagen (s. 90-114). Stockholm: Liber. Fejes, A., & Haake, U. (2013). Caring and daring discourses at work: doing gender through occupational choices in elderly care and police work. Vocations and Learning 6: 281-295. Olsson, M., Fejes, A., Dahlstedt, M., & Nicoll, K. (2015). Citizenship discourses: production and curriculum. British Journal of Sociology of Education 36 (7): 1036- 1053. Ryan, A., & Morgan, M. (2011). Bullying in secondary schools: through a discursive lens. Kotuitui: New Zealand Journal of Social Sciences Online, 6 (1–2): 1–14. Kursmoment 3 Narrativ analys De Wet, C. (2015). The professional lives of teacher victims of workplace bullying: A narrative analysis. Perspectives in Education, 29 (4): 66–77. Jepson Wigg, U. (2015). Att analysera livsberättelser. I A. Fejes & R. Thornberg (red.), Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagen (s. 238–255). Stockholm: Liber. Löfgren, H. (2016). A noisy silence about care: Swedish preschool teachers’ talk about documentation. Early Years, 36 (1): 4–16. Fältforskning Elvstrand, H., Högberg, R., & Nordvall, H. (2015). Analysarbete inom fältforskning. I A. Fejes & R. Thornberg (red.), Handbok i kvalitativ analys. Andra upplagan (s. 218– 237). Stockholm: Liber. Elvstrand, H., & Närvänen, A. L. (2016). Children’s own perspectives on participation in leisure-time centers in Sweden. American Journal of Educational Research, 4 (6): 496-503. Nordmark, M. (2017). Writing roles: A model for understanding students’ digital writing and the positions that they adopt as writers. Computers and Composition, 46: 56-71. Kursuppgift 1 Hammersley, M. (2007). The issue of quality in qualitative research. International Journal of Research & Method in Education, 30 (3): 287-305. Thornberg, R., & Fejes, A. (2014). Kvalitet och generaliserbarhet i kvalitativa studier. I A. Fejes & R. Thornberg (red.), Handbok i Kvalitativ Analys. Andra upplagen, (s. 256–277). Stockholm: Liber. Kursuppgift 2 (välja en) Forsberg, C., & Thornberg, R. (2016). The social ordering of belonging: Children’s perspectives on bullying. International Journal of Educational Research, 78: 13-23. Hallström, J., Elvstrand, H., & Hellberg, K. (2015). Gender and technology in free play in Swedish early childhood education. International Journal of Technology and Design Education, 25 (2): 137–149. Löfgren, H. (2017). Learning in preschool: Teachers’ talk about their work with documentation in Swedish preschools. Journal of Early Childhood Research, 15 (2): 130-143. Tholander, M. (2007). Working with rules: lived democracy in school. Ethnography and Education, 2 (1): 109-126.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.