Yngre barns lärande i naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling, 7.5 hp

Younger Children´s Learning in Science, Technology and Sustainable Development, 7.5 credits

949A25

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Fredrik Jeppsson

Kursansvarig

Fredrik Jeppsson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 3 (HT 2019) 201934-202003 Svenska Norrköping, Norrköping O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 5 (HT 2019) 201934-202003 Svenska Norrköping, Norrköping O/V

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Förkunskapskrav

En lärarexamen såsom grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp eller motsvarande eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete eller motsvarande samt svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• beskriva naturvetenskapliga och tekniska fenomen samt analysera vilka didaktiska konsekvenser valet av arbetssätt och kommunikationsstrategier kan få för barns/elevers meningsskapande
• beskriva och analysera någon aspekt inom teknik/teknikutveckling och hur detta framställs i barn och ungdomslitteratur
• kritiskt granska barns/elevers naturvetenskapliga och tekniska begreppsbildning och känna till aktuell forskning om barns/elevers vardagsföreställningar
• analysera och diskutera olika lärandesituationer som tillvaratar och utmanar barns intresse och nyfikenhet för teknik, naturvetenskap och hållbar utveckling

Kursinnehåll

Naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling som kunskapsområden utgör utgångspunkten för kursens olika delar. Naturvetenskapliga fenomen belyses genom olika experiment och vid exkursioner i naturen samt analyseras i relation till yngre barns lärande i naturvetenskap. Teknikdidaktiska perspektiv belyses genom att analysera budskap om teknik i barn och ungdomslitteratur. Centralt i kursen är att analysera på vilket sätt olika arbetssätt och kommunikativa strategier skapar förutsättningar för barns lärande, meningsskapande och nyfikenhet inom naturvetenskap och teknik samt hur detta kan utvecklas, stimuleras och utmanas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarium och självständiga studier. Undervisningen är både campusförlagd och webbaserad.

Examination

Examinationer kan ske både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp.
 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Skriftlig examinationsuppgift 5 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig redovisning med skriftlig underlag 2.5 hp U, G
Obligatorisk kurslitteratur Amin, T., Jeppsson, F., & Haglund, J. (2015). Conceptual Metaphor and Embodied Cognition in Science Learning: Introduction to Special Issue. International Journal of Science and Education. Axell, Cecilia. (2015). Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus. Studies in Science and Technology education 81. Linköpings Universitet. Glenberg, A. M. (2008). Embodiment for education. Handbook of cognitive science: An embodied approach, 355-372. Haglund, J., Jeppsson, F., & Schönborn, K. J. (2016). Taking on the heat—A narrative account of how infrared cameras invite instant inquiry. Research in science education, 46(5), 685-713. Jeppsson, F. (Eds). (2018). Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan. Natur & Kultur Akademisk. Jeppsson, F. & Frejd, J. (2018). Naturvetenskap och energi In Jeppsson, F (Eds), Naturvetenskap och teknik genom estetiska lärprocesser i förskolan (pp. 83-97). Natur & Kultur Akademisk. Jeppsson, F., Frejd, J., & Lundmark, F. (2017). Wow it turned out red! First, a little yellow, and then red! – First graders work with heat camera in exploring and learning of thermal phenomena. Journal of Research in Childhood Education. 31(4), 581-596 Kultti, A., Larsson, J., Ärlemalm-Hagsér, E., & Pramling-Samuelsson, I. (2016). Early Childhood Education for Sustainable Development in Sweden. In International Research on Education for Sustainable Development in Early Childhood (pp. 123-137). Springer International Publishing. Larsson, J. (2013). Children's encounters with friction as understood as a phenomenon of emerging science and as “opportunities for learning”. Journal of Research in Childhood Education, 27(3), 377-392. Larsson, J. (2016). Emergent Science in Preschool: The Case of Floating and Sinking. International Research in Early Childhood Education, 7(3), 16-32.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.