Yngre barns lärande: Ledarskap, dokumentation och verksamhetsutveckling, 7.5 hp

Younger Children's Learning: Leadership, Documentation and Business Development, 7.5 credits

949A27

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lina Söderman Lago

Kursansvarig

Lina Söderman Lago

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 4 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Norrköping, Norrköping O
L7MPD Masterprogram i Pedagogiskt arbete med inriktning mot yngre barns lärande, halvfart (Halvfart, Yngre barns lärande) 6 (VT 2020) 202004-202023 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Masterprogram i Pedagogiskt arbete/Didaktik med utomhuspedagogisk inriktning/Specialpedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• identifiera och tillämpa teorier och begrepp för analys av ledarskapets funktioner och förutsättningar
• redogöra för och kritiskt granska forskning om ledarskap i pedagogiska sammanhang
• utifrån forskning kritiskt reflektera kring innebörder av samverkan och dokumentation såväl inom som mellan förskola, förskoleklass, fritidshem och skola
• visa förmåga att på ett systematiskt sätt arbeta med dokumentation för utbildning, yngre barns lärande och verksamhetsutveckling

Kursinnehåll

Begreppen ledarskap, dokumentation och verksamhetsutveckling är centrala för kursen. Ledarskap behandlas som ett villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola och relateras till såväl pedagogisk praktik som organisation och politisk styrning. Fokus ligger på arbetet med dokumentation och hur dokumentation kan användas som ett verktyg för utbildning, yngre barns lärande och verksamhetsutveckling. Med utgångspunkt i forskning och teorier om ledarskap, dokumentation och utveckling problematiseras området.
Ett innehåll i kursen är samverkan inom och mellan verksamhetsformer i relation till överlämnande av och samverkan om dokumentation mellan skolformer/verksamhetsformer. I detta ingår exempelvis olika professioners kompetens och förhållande till varandra samt frågor kring arbete och organisering av barns övergångar inom och mellan skolformer/verksamheter.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarium och självständiga studier. Undervisningen är både campusförlagd och webbaserad.

Examination

Examinationer kan ske både skriftligt och muntligt, både individuellt och i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Projekt om dokumentation och verksamhetsutveckling 5 hp U, G, VG
SRE2 Ledarskap i professionella sammanhang 2.5 hp U, G
Ackesjö, H. (2016). Övergångar mellan skolformer: kontinuitet och progression från förskola till skola. (Första upplagan). Stockholm: Liber. Dunlop, A. & Fabian, H. (red.) (2007). Informing transitions in the early years: research, policy and practice. Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press. Ohlsson, J. (red). (2004). Arbetslag och lärande. Lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk belysning. Lund: Studentlitteratur. O'Toole, J., Galbraith, J., & Lawler, E. E. I. (2002). When two (or more) heads are better than one: The promise and pitfalls of shared leadership. California Management Review, 44(4, Summer 2002), 65-83. Riddersporre, B. & Erlandsson, M. (2016). Upplyftande ledarskap i skola och förskola. (7 uppl.) Natur & Kultur Akademisk.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.