Förskolepedagogik 1, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor, 7.5 hp
Preschool education 5, Preschool educational content and objectives in relation to children, 7.5 credits
970G05
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 2 (VT 2012) | 3 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser i utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande,verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik och utveckling, 7,5 hp och utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, förskolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för förskolepedagogikens olika delar och förskolans pedagogiska innehåll med utgångspunkt i centrala styrdokument
- redovisa för och reflektera över olika teorier om barns kognitiva och socioemotionella utveckling
- redogöra för hur olika sociala kategorier inverkar på barns kognitiva och socioemotionella utveckling
- redogöra för konsekvenser av barns kognitiva och socioemotionella utveckling relaterat till förskolepraktiken och för barns förberedelse för framtida skolgång
- redogöra för hur barns livsvillkor och synen på barn varierar över tid och kontext
- redogöra för vilka konsekvenser olika synsätt på barn kan få för barns vardagsliv i förskolan
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på teorier och begrepp om barns kognitiva och socioemotionella utveckling relaterat till förskolepraktiken. Frågor om kön, ålder, klass, etnicitet, funktionshinder samt kontextens betydelse belyses samtidigt.
Kursen organiseras i följande delområden: a) förskolans innehåll med fokus på omsorg, fostran och lärande; b) barns utveckling och livsvillkor i tid och rum samt c) barndomssociologiska perspektiv på barn och barndom. Kursens innehåll relateras till läroplanen för förskolan, förskoleverksamheten samt till förskolans pedagogiska och didaktiska innehåll.
I kursen behandlas även vetenskapligt förhållningssätt och vad som kännetecknar vetenskapliga studier.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, självständiga studier samt arbete i grupp. En del av kursens kommunikation sker med hjälp av den nätbaserade lärplattformen ”It´s learning”.
Examination
Kursen examineras genom salstentamen.
Provkoder
STN1 - Salstentamen, 7,5 hp U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.