Förskolepedagogik 2, Lek och lärande i förskolan, 4.5 hp
Preeschool Education 2, Play and learning in preschool, 4.5 credits
970G06
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 2 (VT 2012) | 3 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser i utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande,verksamhetsförlagd utbildning 1,5 hp ,utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, förskolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp och Förskolepedagogik 1, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor, 7,5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- söka och sammanställa kunskap rörande lek och lärande i förskolan
- diskutera hur lek och lärande förhåller sig till varandra
- redogöra för hur barn utforskar sin omvärld och utvecklar kompetenser i interaktion med omgivningen
- redogöra för hur barn förhåller sig till digitala medier i lek och lärande
- redogöra för och diskutera hur olika faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och klass inverkar på lek, lärande och synen på barn som aktörer
Kursinnehåll
Centralt i kursen är lekteorier, socialisationsteorier och lärandeteorier med fokus på barns eget aktörskap och små barns lärande. Betydelsen av faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och klass för barns lek och lärande diskuteras från vuxenperspektiv såväl som barnperspektiv. I kursen behandlas lek både som en aktivitet med ett eget värde och som ett redskap för att möjliggöra lärande, utveckling och omsorg. Kursen behandlar vidare digitala mediers roll i och för barns lek och lärande.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.
En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom individuell skriftlig redovisning i form av litteraturseminarier och individuell skriven text
PROVKODER
SRE1, Skriftlig redovisning (litteraturseminarium) 1,5 hp U-G
SRE2, Skriftlig redovisning (skriftlig text) 3 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.