Förskolepedagogik 2, Lek och lärande i förskolan, 4.5 hp

Preeschool Education 2, Play and learning in preschool, 4.5 credits

970G06

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2012) 3 Svenska Norrköping

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande,verksamhetsförlagd utbildning 1,5 hp ,utbildningsvetenskaplig kärna 3, Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7,5 hp, utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, förskolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp och Förskolepedagogik 1, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor, 7,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

- söka och sammanställa kunskap rörande lek och lärande i förskolan
- diskutera hur lek och lärande förhåller sig till varandra
- redogöra för hur barn utforskar sin omvärld och utvecklar kompetenser i interaktion med omgivningen
- redogöra för hur barn förhåller sig till digitala medier i lek och lärande
- redogöra för och diskutera hur olika faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och klass inverkar på lek, lärande och synen på barn som aktörer

Kursinnehåll

Centralt i kursen är lekteorier, socialisationsteorier och lärandeteorier med fokus på barns eget aktörskap och små barns lärande. Betydelsen av faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och klass för barns lek och lärande diskuteras från vuxenperspektiv såväl som barnperspektiv. I kursen behandlas lek både som en aktivitet med ett eget värde och som ett redskap för att möjliggöra lärande, utveckling och omsorg. Kursen behandlar vidare digitala mediers roll i och för barns lek och lärande.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.

En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig redovisning i form av litteraturseminarier och individuell skriven text

PROVKODER
SRE1, Skriftlig redovisning (litteraturseminarium) 1,5 hp U-G
SRE2, Skriftlig redovisning (skriftlig text) 3 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Ljung-Djärf, A. (2004). Spelet runt datorn: datoranvändande som meningsskapande praktik i förskolan. Diss. Lund : Univ., 2004. Malmö Lunneblad, J. (2009). Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur Löfdahl, A. (2004). Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll. Lund: Studentlitteratur Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. (1. uppl.) Diss. Stockholm : Univ., 2004. Stockholm. Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2003). Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket. Tellgren, B. (2004). Förskolan som mötesplats: barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. Licentiatavhandling Örebro : Univ., 2004. Örebro. Trawick-Smith, J.W. (2010). Early childhood development: a multicultural perspective. (5th ed.) Upper Saddle River, N.J.: Pearson Merrill Prentice Hall Tullgren, C. (2003). Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet. Diss. Lund : Lunds universitet, 2004. Malmö. Yelland, N. (1999). Technology as play. Early Childhood Education Journal, 26(4), 217-220 Øksnes, M. (2011). Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom. (1. uppl.) Stockholm: Liber

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.