Barns språkliga utveckling och kommunikation 1, Språk som form, interaktivt medel och medierande redskap, 12 hp

Children's language development and communication 1, Language as form, interactive resources and mediating tools, 12 credits

970G13

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 4 (VT 2013) Svenska

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser år 1 på Förskollärarprogrammet och kurserna Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, 12 hp, Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp, Matematiklärande i förskolan, 15 hp, Matematiklärande i förskolan, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp samt godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 2 Utveckling och lärande, verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

• redogöra för vad ett språk är och hur språklig kompetens definieras
• diskutera olika aspekter av språklig förmåga och medvetenhet
• beskriva och resonera kring förskollärares roll och den pedagogiska miljöns betydelse för barns språkutveckling med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv och förskolans uppdrag att möta alla barn
• relatera olika teorier om barns språkutveckling till förskolans verksamhet
• redogöra för olika perspektiv på flerspråkighet
• diskutera enspråkighet respektive flerspråkighet i relation till förskolans språkliga praktiker
• redogöra för hur olika faktorer som ålder, genus, etnicitet och klass samverkar med varandra samt påverkar förutsättningarna för barns språkliga utveckling
• redogöra för hur olika estetiska uttryckssätt och digital media kan stödja barns kommunikativa förmåga samt förbereda för läs- och skrivinlärning
• beskriva och exemplifiera hur bokpraktik kan initiera olika språkliga praktiker eller språkligt samspel i förskolan

Kursinnehåll

Barns språkliga utveckling studeras utifrån olika teoretiska perspektiv och i relation till förskolans verksamhet, mål och styrdokument. I kursen studeras hur barn utvecklar språklig medvetenhet och erövrar språk i såväl enspråkiga som flerspråkiga miljöer. Barns språkliga utveckling diskuteras och problematiseras utifrån ett intersektionellt synsätt (genus, klass, etnicitet, ålder). Genom litteraturstudier, föreläsningar och seminarier får den studerande möjlighet att fördjupa sig i olika perspektiv och olika vägar till språkutvecklande och språkstimulerande arbetssätt i förskolan. I kursen ges exempel på en mångfald didaktiska kunskapsformer med språket som navet för reflektion och lärande. Den pedagogiska miljön och aktuella styrdokument granskas och språkstimulerande arbetsformer och arbetssätt problematiseras.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, fältstudier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, skriftlig redovisning samt aktivt deltagande i seminarier.

PROVKODER:
SRE1 8hp Skriftlig hemtentamen U-VG
MRE1 2hp Muntlig redovisning U-G
SRE2 2hp Skriftlig redovisning av didaktiska moment U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Björk-Willén, Polly (2008) ”Routine trouble: How preschool children participate in multilingual instruction”. Applied Linguistics. 29(4). 555-577. Bruce, Barbro & Riddersporre Bim (2012) Kärnämnen i förskolan. Nycklar till livslångt lärande Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 1, 3, 4,5. Gjems, Liv (2011) Barn samtalar sig till kunskap Lund: Studentlitteratur. Klerfelt, A. (2004) ”Ban the computer or make it a storytelling machine– Bridging the gap between the children’s media culture and preschool” Scandinavian Journal of Educational Research, 48, 1, 73-93. Pramling, Niklas & Pramling Samuelsson, Ingrid (2010). Glittrig diamant dansar: små barn och språkdidaktik. Stockholm: Norstedt. Sandvik & Spurkland (2011) Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan. Lund: Studentlitteratur. Simonsson, Maria (2006). Pedagogers möte med bilderböcker i förskolan. Linköping: Linköpings universitet Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur. Tabors, Patton O. (2008) One Child Two Languages. A Guide for Early Childhood Educators of Children Learning English as a Second Language.Brookes Publishing Co. Wedin, Åsa (2011) Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.