Barns språkliga utveckling och kommunikation 2, Grundläggande läs- och skrivlärande, 15 hp

Children's language development and communication 2, Basic literacy learning, 15 credits

970G15

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Magnus Jansson

Kursansvarig

Magnus Jansson, Annika Mindedal

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 4 (VT 2018) 201814-201823 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för några olika aspekter av begreppet literacy
- relatera betydelsen av språklig medvetenhet till läs- och skrivutveckling
- granska barns tidiga läs- och skrivprocesser med stöd av nationell och internationell forskning
- relatera barns skilda förutsättningar för skriftspråkligt lärande till kunskap om barns tidiga läs- och skrivprocesser
- reflektera kring villkor för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan
- relatera estetiska lärprocesser till barns tidiga läs- och skrivutveckling
- planera och genomföra ett mindre skriftligt vetenskapligt arbete relaterat till barns språkliga utveckling och kommunikation
- utnyttja digitala verktyg vid genomförandet av en vetenskaplig studie
- granska och diskutera ett vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Olika aspekter av begreppet literacy studeras och kopplas till barns tidiga erfarenheter av skriftspråk. Barns tidiga läs- och skrivprocesser studeras och diskuteras utifrån nationell och internationell forskning. Barns skilda förutsättningar för det skriftspråkliga lärandet samt betydelsen av språklig medvetenhet för läs- och skrivutveckling studeras och diskuteras också. I samklang med denna diskussion reflekterar studenten kring villkoren för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Estetiska lärprocesser studeras och diskuteras i förhållande till barns tidiga läs- och skrivutveckling. Med hjälp av digitala verktyg genomförs en vetenskaplig studie relaterat till barns språkliga utveckling och kommunikation. Studien redovisas skriftligt och granskas samt diskuteras i studerandegruppen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, fältstudier, grupparbete, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom individuell uppsats med opponentskap samt gestaltande redovisning i grupp.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPS1 Uppsats 11 hp U, G, VG
OPP1 Opponentskap 1 hp U, G
OBL1 Obligatorisk seminarieserie 0 hp D
GRE1 Gestaltande redovisning (estetiska lärprocesser) 3 hp U, G
Bergöö, K. & Jönsson, K. (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur. Björklund, E. (2008). Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2009 Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber Damber, U., Nilsson, J. & Ohlsson, C. (2013). Litteraturläsning i förskolan. Lund: Studentlitteratur Doverborg, E. & Pramling Samuelsson, I. (2012). Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Stockholm: Liber Ehri, L., Nunes, S., Willows, D. M, Schuster, B., V., Zadeh, Z. Y. & Shanahan, T. (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel's meta‐analysis. Reading Research Quarterly, v36 n3 p250-87 Hagtvet, B. E. (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hagtvet, B. E. (2006). Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Skolverket (2016a). Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2016. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 Skolverket (2016b). Förskoleklassen – ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del. Mölnlycke: Elmanders https://www.skolverket.se/publikationer?id=3719 Skolverket (2017). Läroplan grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Reviderad 2017. Stockholm: Fritzes https://www.skolverket.se/publikationer?id=3813 Artiklar från Lärportalen: https://larportalen.skolverket.se/#/ Fast, C. (2017a). Börja i barnens erfarenheter. Fast, C. (2017b). Barns tidiga skrivande. Forsberg Ahlcrona, M. (2017). Estetik och kreativ kommunikation. Hultgren, F. & Johansson, M. (2017). Läsmiljö och läsande förebilder i förskolan. Håland Anveden, P. (2017a). Språkutvecklande arbetssätt. Håland Anveden, P. (2017b). Interkulturellt förhållningssätt och nyanlända barn. Kultti, A. (2017). Undervisning för språklärande. Pihlgren S, A. (2017a). Berätta. Pihlgren S, A. (2017b). Högläsning. Pihlgren S, A. (2017c). Samtala om texter. Referenslitteratur: Hartman, S. G. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur och kultur Schött, K., Hållsten, S., Moberg, B. & Strand, H. (2015). Studentens skrivhandbok. Stockholm: Liber

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.