Förskolepedagogik 5, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor II, 4.5 hp
Preschool education 5, Preschool educational content and objectives in relation to children II, 4.5 credits
970G17
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Katarina Elfström PetterssonKursansvarig
Katarina Elfström PetterssonStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 5 (HT 2018) | 201839-201841 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- söka och kritiskt granska aktuell forskning rörande barns utveckling och livsvillkor
- redogöra för och problematisera barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera hur olika livsvillkor inverkar på barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera fenomenet diagnosticering och begreppen normalitet och avvikelse
- didaktiskt reflektera över och redogöra för konsekvenser av olika synsätt på barns normala och atypiska utveckling gällande planering av förskoleverksamheten i relation till läroplanen
Kursinnehåll
Kursen använder utvecklingspsykologi samt barndomssociologi som grund. Kursen behandlar både psykologiska och sociala orsaker för att belysa atypisk utveckling. I kursen problematiseras begrepp som normalitet - avvikelse, diagnosticering och exkludering – inkludering. I kursen diskuteras och kritiskt granskas faktorer såsom ålder, etnicitet, genus samt samhällsklass och dess betydelse för så kallad normal och atypisk utveckling. Kursens innehåll relateras till förskolans verksamhet och pedagogiska innehåll. Förskollärarens roll relateras till andra samhällsaktörer som BVC och socialtjänsten. Den studerande skall även reflektera didaktiskt och planera för hur omsorg och lärande kan planeras med ledning av aktuell forskning och förskolans styrdokument utifrån barns olika förutsättningar och behov.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier. Arbetets sker såväl enskilt som i grupp. En del av kursens kommunikation sker med hjälp av en nätbaserade lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom en strukturerad skriftlig litteraturgenomgång
Provkoder
SRE1 -Skriftlig redovisning, 4,5 hp UV
OBL2 - Seminarium 0 hp D
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.