Förskolepedagogik 5, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor II, 4.5 hp

Preschool education 5, Preschool educational content and objectives in relation to children II, 4.5 credits

970G17

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Elfström Pettersson

Kursansvarig

Katarina Elfström Pettersson

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 5 (HT 2018) 201839-201841 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- söka och kritiskt granska aktuell forskning rörande barns utveckling och livsvillkor
- redogöra för och problematisera barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera hur olika livsvillkor inverkar på barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera fenomenet diagnosticering och begreppen normalitet och avvikelse
- didaktiskt reflektera över och redogöra för konsekvenser av olika synsätt på barns normala och atypiska utveckling gällande planering av förskoleverksamheten i relation till läroplanen

Kursinnehåll

Kursen använder utvecklingspsykologi samt barndomssociologi som grund. Kursen behandlar både psykologiska och sociala orsaker för att belysa atypisk utveckling. I kursen problematiseras begrepp som normalitet - avvikelse, diagnosticering och exkludering – inkludering. I kursen diskuteras och kritiskt granskas faktorer såsom ålder, etnicitet, genus samt samhällsklass och dess betydelse för så kallad normal och atypisk utveckling. Kursens innehåll relateras till förskolans verksamhet och pedagogiska innehåll. Förskollärarens roll relateras till andra samhällsaktörer som BVC och socialtjänsten. Den studerande skall även reflektera didaktiskt och planera för hur omsorg och lärande kan planeras med ledning av aktuell forskning och förskolans styrdokument utifrån barns olika förutsättningar och behov.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier. Arbetets sker såväl enskilt som i grupp. En del av kursens kommunikation sker med hjälp av en nätbaserade lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom en strukturerad skriftlig litteraturgenomgång

Provkoder
SRE1 -Skriftlig redovisning, 4,5 hp UV
OBL2 - Seminarium 0 hp D

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk Kurslitteratur ht 2017 Börjesson, M. & Palmblad, E. (2003). Problembarnets århundrade. Stockholm. Carlssons bokförlag. Epson, J.M. (2015) Atypical Child development in Context. Second Edition. Palgrave Förskolan nr 6 2016, Tema Nya Möten, Lärarförbundet: http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2016/08/09/tema-nyanlanda http://forskolan.se/alla-ar-nyanlanda-pa-sitt-satt/ http://forskolan.se/har-har-spraken-huvudrollen/ http://forskolan.se/barn-har-ofta-behov-av-att-beratta/ http://forskolan.se/hitta-ratt-forhallningssatt/ Johansson, T.; Lindgren, S. & Hellman, A. (2013). Nya uppväxtvillkor. Stockholm: Liber Lunneblad, Johannes (2013). Tid att bli svensk: En studie av mottagandet av nyanlända barn och familjer i den svenska förskolan. Nordic Early Childhood Education Research Journal, Vol 6, nr. 8, s. 1-14 Skaremyr, E. (2014). Nyanlända barns deltagande i språkliga händelser i förskolan. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet, 2014. Karlstad. Finns på http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:731630/FULLTEXT01.pdf Skolverket (2016). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Egenvald vetenskaplig artikel relaterad till den avslutande examinerande rapporten tillkommer. Referenslitteratur Trawick-Smith, J. (2010, 2012, 2013). Early childhood development. A multicultural perspective. (5th ed.) Upper Saddle River, New Jersey: Merril. Obligatorisk Kurslitteratur 970G17 ht 2018 Eidevald, C. (2016) Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? Malmö: Gleerups Empson, J.M. & Walker, A. (2015). Atypical child development in context. (2. ed.) Basingstoke: Palgrave Macmillan. Farrell, A. & Pramling Samuelsson, I. (2018) Mångfald i tidiga åldrar. Lund: Studentlitteratur Johansson, T.; Lindgren, S. & Hellman, A. (2013). Nya uppväxtvillkor. Stockholm: Liber Lunneblad, Johannes (2013). Tid att bli svensk: En studie av mottagandet av nyanlända barn och familjer i den svenska förskolan. Nordic Early Childhood Education Research Journal, Vol 6, nr. 8, s. 1-14 Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2016). Stockholm: Skolverket. Skolverket (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Reviderad 2017). Stockholm: Skolverket Egenvald vetenskaplig artikel relaterad till den avslutande examinerande rapporten tillkommer. Referenslitteratur Dalgren, S. (2012) Att göra det annorlunda normalt – interkulturell förskolepedagogik i praktiken I K. Goldstein-Kyaga, M. Borgström & T. Hübinette. Den interkulturella blicken i pedagogik. Inte bara goda föresatser. Huddinge: Södertörns högskola. https://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:534554/FULLTEXT01.pdf Trawick-Smith, J. (2010, 2012, 2013). Early childhood development. A multicultural perspective. (5th ed.) Upper Saddle River, New Jersey: Merril. Övrigt Förskolan nr 6 2016, Tema Nya Möten, Lärarförbundet: http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2016/08/09/tema-nyanlanda http://forskolan.se/alla-ar-nyanlanda-pa-sitt-satt/ http://forskolan.se/har-har-spraken-huvudrollen/ http://forskolan.se/barn-har-ofta-behov-av-att-beratta/ http://forskolan.se/hitta-ratt-forhallningssatt/ Christians Eidvalds föreläsning från 2016, 1 timme 13 min: Närhet, omsorg och övergrepp - normer om kvinnligt och manligt i förskolan https://www.youtube.com/watch?v=H6uPkEtpQOg

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.