Förskolepedagogik 2, Lek, lärande och estetisk verksamhet i förskolan, 4.5 hp

Preeschool Education 2, Play, learning and aesthetic activities in preschool, 4.5 credits

970G29

Kursen är nedlagd. Ersätts av 970G42.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 2 (VT 2017) 201709-201711 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna

- söka och sammanställa kunskap rörande lek, lärande och estetisk verksamhet i förskolan
- diskutera hur lek, lärande och estetisk verksamhet förhåller sig till varandra
- redogöra för hur barn utforskar sin omvärld i lek och estetisk verksamhet
- redogöra för hur barn utvecklar kompetenser i interaktion med omgivningen
- samla in, bearbeta och analysera empiriskt material med utgångspunkt i enklare problemställningar

Kursinnehåll

Centralt i kursen är lekteorier, socialisationsteorier och lärandeteorier med fokus på barns eget aktörskap och små barns lärande. Betydelsen av faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och klass för barns lek och lärande diskuteras från vuxenperspektiv såväl som barnperspektiv. I kursen behandlas lek och estetisk verksamhet både som aktiviteter med eget värde och som redskap för att möjliggöra lärande, utveckling och omsorg. Kursen behandlar vidare digitala mediers roll i och för barns lek, lärande och estetiska verksamhet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbete, självständiga studier samt en obligatorisk verkstad.

En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning i form av en individuellt skriven text.

PROVKODER
SRE3, Skriftlig redovisning (skriftlig text) 4,5 hp U-VG
OBL1, Verkstad, 0 hp - D

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Asplund Carlsson, M. & Pramling Samuelsson, I (2008) Från görande till lärande och förståelse. En studie av lärares lärande inom estetik. Nordisk barnehageforskning 1 (1), 41–51 Bruce, B (2010) Lek och språk, i B. Riddersporre & S. Persson (Red.), Utbildningsvetenskap för förskolan (s. 101-120), Stockholm; Natur och Kultur. Holmgren-Lind, Lotta E. Ch. (2007). Pedagogiskt drama: i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Lic.-avh. Linköping: Linköpings universitet, 2007 Lillemyr, O. F. (2013). Lek på allvar – en spännande utmaning. Stockholm: Liber. Löfdahl, A. (2004). Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll. Lund: Studentlitteratur Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2003). Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Pramling Samuelsson, I. & Tallberg Broman, I. (2013). Barndom, lärande och ämnesdidaktik. Lund Studentlitteratur. Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket. Smidt, S. (2010). Vygotskij och de små och yngre barnens lärande. Lund: Studentlitteratur. Tellgren, B. (2004). Förskolan som mötesplats: barns strategier för tillträden och uteslutningar i lek och samtal. Licentiatavhandling Örebro Universitet, Pedagogiska institutionen. Tullgren, C. (2003). Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet. Doktorsavhandling. Malmö högskola, Lärarutbildningen. Øksnes, M. (2011). Lekens flertydighet: om barns lek i en institutionaliserad barndom. (1. uppl.) Stockholm: Liber Änggård, E. (2006) Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur (Finns som avhandling från 2004 i elektronisk form: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:20796/FULLTEXT01.pdf

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.