Förskolepedagogik 2, Lek, lärande och estetisk verksamhet i förskolan, 4.5 hp
Preeschool Education 2, Play, learning and aesthetic activities in preschool, 4.5 credits
970G29
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FOR | Förskollärarprogrammet | 2 (VT 2017) | 201709-201711 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
- söka och sammanställa kunskap rörande lek, lärande och estetisk verksamhet i förskolan
- diskutera hur lek, lärande och estetisk verksamhet förhåller sig till varandra
- redogöra för hur barn utforskar sin omvärld i lek och estetisk verksamhet
- redogöra för hur barn utvecklar kompetenser i interaktion med omgivningen
- samla in, bearbeta och analysera empiriskt material med utgångspunkt i enklare problemställningar
Kursinnehåll
Centralt i kursen är lekteorier, socialisationsteorier och lärandeteorier med fokus på barns eget aktörskap och små barns lärande. Betydelsen av faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och klass för barns lek och lärande diskuteras från vuxenperspektiv såväl som barnperspektiv. I kursen behandlas lek och estetisk verksamhet både som aktiviteter med eget värde och som redskap för att möjliggöra lärande, utveckling och omsorg. Kursen behandlar vidare digitala mediers roll i och för barns lek, lärande och estetiska verksamhet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, grupparbete, självständiga studier samt en obligatorisk verkstad.
En del av kurskommunikationen sker med hjälp av nätbaserad lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning i form av en individuellt skriven text.
PROVKODER
SRE3, Skriftlig redovisning (skriftlig text) 4,5 hp U-VG
OBL1, Verkstad, 0 hp - D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.