Utbildningsvetenskaplig kärna: Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7.5 hp

Educational Sciences: Documentation, monitoring and evaluation in preschool practice, 7.5 credits

970G35

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Lina Söderman Lago

Kursansvarig

Lina Söderman Lago

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 1 (HT 2018) 201849-201903 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Godkänt resultat i kursen Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, verksamhetsförlagd utbildning eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för nationella riktlinjer med avseende på dokumentation, uppföljning och utvärdering
- redogöra för och beskriva olika sätt att följa upp och analysera barns utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten
- diskutera etiska aspekter, t ex barns perspektiv och rättigheter, i samband med dokumentation, uppföljning och utvärdering av den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att diskutera dokumentation, uppföljning och utvärdering utifrån kritiska förhållningssätt
- visa grundläggande färdigheter i att formulera och följa upp en vetenskaplig frågeställning

Kursinnehåll

I kursen studeras dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen introduceras även grundläggande teorier om bedömning. Kursen berör aktuella styrdokument och riktlinjer, liksom olika tillvägagångssätt för att få kunskap om barns erfarenheter, utveckling och lärande. Detta i sin tur relateras till hur verksamheten organiseras pedagogiskt. Hur dokumentation används och kommuniceras till t ex vårdnadshavare är ett annat viktigt innehåll i kursen. En etisk aspekt av dokumentation som särskilt framhålls är att diskutera dokumentation utifrån barns perspektiv. Dokumentation, uppföljning, utvärdering och bedömning diskuteras kritiskt.

Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att formulera och följa upp en vetenskaplig frågeställning i ett skriftligt arbete. I kursen introduceras digitala bilder som pedagogiska verktyg. Digitala presentationsformer används och muntlig framställning övas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.

PROVKODER
SME1 Litteraturseminarieserie 1hp UG
MRE1 Muntlig gruppredovisning 1hp UG
SRE1 Individuell skriftlig redovisning 5,5hp UV

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Eidevald, Cristian. (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. (2 uppl.) Stockholm: Liber. Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. Lindgren, Anne-Li (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups. Löfdahl Annica & Pérez Prieto, Héctor (2016) Den synliggjorda förskolan. I Folke-Fichtelius, Maria & Lundahl, Christian (red.). Bedömning i och av skolan: Praktik, principer, politik. (2 uppl.) (s. 73-89). Lund: Studentlitteratur. Löfgren, Håkan (2015). A noisy silence about care: Swedish preschool teachers’ talk about documentation. Early Years, 36(1), 4-16. Sandberg, Gunilla (2012). På väg in i skolan: om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande. Diss. Uppsala: Uppsala universitet. (kap 7 och 9) (Tillgänglig på Internet) Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer: Skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. (kap 1) Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur. Vallberg Roth, Ann-Christine (2016) Bedömning i förskolors dokumentation. I Folke-Fichtelius, Maria & Lundahl, Christian (red.). Bedömning i och av skolan: Praktik, principer, politik. (2 uppl.) (s. 53-70). Lund: Studentlitteratur. Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber. + egenvald vetenskaplig artikel. Styrdokument Skolverket (2010). Stödja och styra: om bedömning av yngre barn. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Skolverket (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Skolverket (2016). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Skolverket (2017). Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.