Fritidspedagogik 3, Barn, hållbar utveckling och utomhuspedagogik, 7.5 hp

Schoolage Educare 3, Children, Sustainable Development and Outdoor Education, 7.5 credits

971G08

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 3 (HT 2015) Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande

- kunna redogöra för begreppet hållbar utveckling med tyngdpunkt på den ekologiska aspekten, klimat, miljö och biologisk mångfald
- kunna relatera teorier om och perspektiv på hållbar utveckling till fritidshemmets verksamhet
- kunna problematisera barns lärande om hållbar utveckling i utomhusmiljöer
- kunna observera, planera, genomföra och reflektera över uteaktiviteter i relation till fritidshemmets verksamhet

Kursinnehåll

Kursen behandlar hållbar utveckling, barn och lärande, vilket är ett centralt kunskapsinnehåll i det fritidspedagogiska området och för uppdraget som grundlärare. Huvudfokus i kursen är hållbar utveckling, med tyngdpunkt på den ekologiska aspekten såsom klimat, miljö och biologisk mångfald.

I kursen synliggörs även de sociala och ekonomiska aspekterna av hållbar utveckling samt lokala och globala perspektiv. Teorier om relationen barn och natur belyses i kursen.

Kursens behandlar olika teorier om lärande för hållbar utveckling som stöd för att studenten ska kunna utveckla förmågan att planera och genomföra lärandeaktiviteter i olika miljöer.

I kursen ingår också att observera, dokumentera och reflektera över barns lärande genom uteaktiviteter i relation till de aspekter av hållbar utveckling som behandlas i kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, fältarbete, exkursioner, seminarier samt självständiga studier.

Examination

Provkoder

SRE4 Individuell Skriftlig redovisning: portfolio – 5,0 hp UV
MRE2 Individuell Muntlig redovisning: utomhus – 2,5 hp, UG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Ahrne G & Svensson P (red) (2011) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber Brügge, B. m.fl (2011, 4.e upplagan) Friluftlivets pedagogik. För kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber Björneloo, I (2011, 2.a upplagan) Hållbar utveckling. Att undervisa utifrån helheter och sammanhang. Stockholm: Liber Dahlberg, L-O m.fl (2007) Utomhuspedagogik som kunskapskälla - Närmiljö blir lärmiljö. Pozkal Polen: Studentlitteratur Persson, C.l & Persson, T. (2011, 2:a upplagan) Hållbar utveckling - människa, miljö, samhälle. Lund: Studentlitteratur Skolverket (2004) Lärande om hållbar utveckling. Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.97791!Menu/article/attachment/larande_om_hallbar_utveckling_temaskrift.pdf Skolverket (2004) Hållbar utveckling i praktiken. Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.97790!Menu/article/attachment/hallbar_utveckling_i_praktiken.pdf Stolpe, K. (2011) Att uppmärksamma det väsentliga – Lärares ämnesdidaktiska förmågor ur ett interaktionskognitivt perspektiv. Linköpings Universitet. Doktorsavhandling

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.