Bild 2, 15 hp

, 15 credits

971G13

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2014) 1 Svenska

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med hantverksmässig och digital teknik.

- visa förmåga till ledarskap och kunna analysera sin egen roll som pedagogisk ledare.

- tillämpa och beskriva kunskapskraven för ämnet i samband med planerad och genomförd lektion.

- pröva de kriterier för bedömning av olika nivåer på elevers bilder där process och produktfaktorer ingår i en bedömningsmatris.

- planera och presentera ett tematiskt arbetsområde med konstbild, mediebild och ett annat skolämne där syfte och det centrala innehållet tydliggörs.

- redogöra för och resonera kring didaktiska frågeställningar med koppling till visuell kultur och medieanvändning.

- hantera och anpassa ämnesinnehållet i relation till elevers olika förutsättningar och kulturella bakgrunder.

- söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga området och visuell kultur.

Kursinnehåll

Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell kultur och medieanvändning. Studenten laborerar med att göra medieproduktioner och bildmanipulationer med hjälp av digitala tekniker.
I samband med detta gör studenten storyboard, vilket inkluderar bildmanus, ljudpåläggning, redigering av materialet samt presentation av en slutgiltig produktion. I en del av kursen kopplas konstbild och mediebild samman utifrån ett ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar ett sammanhängande bildområde utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav.
Det innefattar att kunna variera arbetssätt och teknik på ett genomtänkt sätt och med tanke på exempelvis ålder, genus, klass och etnicitet.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsningar samt omsätter detta i en bedömningsmatris för bildområdet. Studenten bör kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och undervisnings-former i bildämnet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår.

Examination

PROVKODER
VRE4, Digital bildberättelse, individuell uppgift, 2,5 hp UV

VRE5, Tematiskt bildspel med planering, gruppuppgift ,
2 hp UV

PRE3, Fotografisk bildbok, paruppgift, 3hp UV

PRE4, Bildmanipulation, individuell uppgift, 1,5 hp UG

TDLF, Tillämpad didaktisk förmåga, 2 hp UG

SRE2, Del 1 Bedömning, betyg, Individuell uppgift, 1 hp UG

SRE3, Del 2 Didaktik, planering, matris i bild
Indivduell uppgift, 3 hp UV

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteratur från tidigare kurs som återanvänds behandlar ledarroll och lärarskap. *titlar med stjärna är nya. De fetade är avhandlingar Obligatorisk kurslitteratur: Frid, Johan(2002) Intro-Bild Didacta förlag Abildtrup Johansen, Bodil& Rathe, Anna Louise Möjligheternas barn i möjligheternas skola ( 1997) UR förlag Carlsson, Anders& Koppfeldt, Thomas Visuell retorik- Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia (2008) Liber förlag Hjort, Madeleine Konstens betydelse- om konstarter och litteratur i skola och samhälle ( 2011) Carlssons förlag Korp, Helena Kunskapsbedömning Vad, hur varför? ( Ny utgåva 2011) Skolverket Kan laddas ned från (www.skolverket.se) Lindström, Lars Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap ( 2011) Stockholms Universitets förlag *Trageton, Arne Att skriva sig till läsning- IKT i förskoleklass och skola (2014) Liber förlag *Wehner- Godée, Christina Lyssandets och seendets villkor- pedagogisk dokumentation (2012) Stockholms universitets förlag Wiklund, Ulla (2009) När kulturen knackar på skolans dörr UR förlag Willis, Roy World Mythology- The Illustrated Guide (1993, 2006) Oxford University Press Referenslitteratur och forskning inom området konstbild och mediebild: Aronsson, Karin (1997). Barns världar, barns bilder. Natur och kultur Frid, Johan& Nilsson Karl- Johan (2008) Skapa Didacta förlag Frid, Johan ( 2011) Forma Didacta förlag *Koskimies-Hellman Anna-Maija Inre landskap i text och bild (2008) Åbo akademis förlag *Gunnarsson, Annika Synligt/ osynligt reception av det visuella (2012) Makadam förlag Löfstedt, Ulla (1999) Bildskapande verksamhet i förskolan, Jönköping. Univ.Press, Malmström, Elisabet (2006) Estetisk pedagogik och lärandeprocesser i bildskapandet delaktighet och erkännande Carlssons förlag *Nikolajeva, Maria Bilderbokens pusselbitar (2000) Studentlitteratur *Rhedin, Ulla Bilderbokens hemligheter (2004) AlfabetaAnamma *Rhedin, Ulla Bilderboken- på väg mot en teori (1993) Alfabeta förlag Strömqvist, Siv(2005) Skrivboken - skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Gleerups, valda delar Svenska skrivregler av språkrådet (2008). Liber.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.