Bild 2, 15 hp
, 15 credits
971G13
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 5 (HT 2014) | 1 | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- producera och analysera visuella uttryck i olika medieproduktioner med hantverksmässig och digital teknik.
- visa förmåga till ledarskap och kunna analysera sin egen roll som pedagogisk ledare.
- tillämpa och beskriva kunskapskraven för ämnet i samband med planerad och genomförd lektion.
- pröva de kriterier för bedömning av olika nivåer på elevers bilder där process och produktfaktorer ingår i en bedömningsmatris.
- planera och presentera ett tematiskt arbetsområde med konstbild, mediebild och ett annat skolämne där syfte och det centrala innehållet tydliggörs.
- redogöra för och resonera kring didaktiska frågeställningar med koppling till visuell kultur och medieanvändning.
- hantera och anpassa ämnesinnehållet i relation till elevers olika förutsättningar och kulturella bakgrunder.
- söka, läsa och kommentera vetenskapliga arbeten inom det bildmässiga området och visuell kultur.
Kursinnehåll
Studenten sätter sig in i olika begrepp inom bildkommunikation, visuell kultur och medieanvändning. Studenten laborerar med att göra medieproduktioner och bildmanipulationer med hjälp av digitala tekniker.
I samband med detta gör studenten storyboard, vilket inkluderar bildmanus, ljudpåläggning, redigering av materialet samt presentation av en slutgiltig produktion. I en del av kursen kopplas konstbild och mediebild samman utifrån ett ämnesövergripande didaktiskt tema. Studenten planerar ett sammanhängande bildområde utifrån ämnets syfte, centrala innehåll samt kunskapskrav.
Det innefattar att kunna variera arbetssätt och teknik på ett genomtänkt sätt och med tanke på exempelvis ålder, genus, klass och etnicitet.
Studenten sätter sig in i olika sätt att dokumentera, bedöma och betygssätta bild i skolan genom litteratur och föreläsningar samt omsätter detta i en bedömningsmatris för bildområdet. Studenten bör kunna ta ett helhetsansvar för planering, ledning och utvärdering av bildundervisning samt bidra till utveckling av arbets- och undervisnings-former i bildämnet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, seminarier, grupparbeten och självstudier. Vissa studiebesök ingår.
Examination
PROVKODER
VRE4, Digital bildberättelse, individuell uppgift, 2,5 hp UV
VRE5, Tematiskt bildspel med planering, gruppuppgift ,
2 hp UV
PRE3, Fotografisk bildbok, paruppgift, 3hp UV
PRE4, Bildmanipulation, individuell uppgift, 1,5 hp UG
TDLF, Tillämpad didaktisk förmåga, 2 hp UG
SRE2, Del 1 Bedömning, betyg, Individuell uppgift, 1 hp UG
SRE3, Del 2 Didaktik, planering, matris i bild
Indivduell uppgift, 3 hp UV
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.