Utbildningsvetenskaplig kärna 6, Specialpedagogik, 7.5 hp

Educational Sciences 6, Special Education, 7.5 credits

971G19

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 4 (VT 2014) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för styrdokument med avseende på specialpedagogisk verksamhet samt internationella överenskommelser gällande barns rättigheter,
- analysera olika teoretiska specialpedagogiska perspektiv och dess historiska rötter,
- redogöra för och diskutera centrala specialpedagogiska begrepp,
- identifiera möjligheter och hinder för barns utveckling och lärande i fritidshem och skola,
- redogöra för olika möjligheter för att stödja barns utveckling och lärande i fritidshem och skola,
- förstå specialpedagogiskt arbete på organisations-, grupp- och individnivå.

Kursinnehåll

Kursen behandlar specialpedagogiska verksamheter och förhållningssätt såväl i ett historiskt som i ett nutida och internationellt perspektiv. Styrdokument och internationella överenskommelser som reglerar fritidshemmets och skolans ansvar för elever i olika livssituationer och som är i behov av särskilt stöd studeras. Centrala teoretiska specialpedagogiska begrepp och perspektiv problematiseras och diskuteras och knyts samman med praktisk specialpedagogisk verksamhet på både organisations-, grupp- och individnivå. Det specialpedagogiska förhållningssättet i kursen utgår från att se möjligheter och att förebygga, identifiera, uppmärksamma och undanröja hinder för utveckling och lärande. Fritidshemmets och skolans redskap för att följa och stödja utveckling och lärande för elever i behov av särskilt stöd, till exempel åtgärdsprogram, studeras och analyseras. I kursen studeras internationella vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet specialpedagogik ur ett köns- , klass- och/eller etnicitetsperspektiv.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, fältstudier, seminarier, arbete i grupp samt självständiga studier.

Examination

EXAMINATIONSFORM:
Kursen examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen.

PROVKOD:
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 7,5 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Asp Onsjö, Lisa (2006). Åtgärdsprogram - dokument eller verktyg? en fallstudie i en kommun. Diss. Göteborg: Göteborgs Universitet. Valda delar. (Kan laddas ner från biblioteket) Guvå, Gunilla (2010) Och de tre skola bliva ett. Om elevhälsans tre spår. FoG-rapport 67.Linköpings universitet. Valda delar. (Kan laddas ner från biblioteket) Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011) Specialpedagogik och funktionshinder. Stockholm: Natur och Kultur. Karlsudd, Peter. ”Integrationsreservatet”- finns det kvar. I Klerfelt Anna & Haglund, Björn (2011) Fritidspedagogik: fritidshemmet teorier och praktiker, s. 61-79. Stockholm: Liber. Valda kapitel. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2011) Stockholm: Utbildningsdepartementet. Läroplan för grundsärskolan. (2011) Stockholm: Utbildningsdepartementet. Nilholm, Claes (2012) Barn och elever i svårigheter.- en pedagogisk utmaning. Lund: Studentlitteratur. Skolverket (2008). Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram. Reviderad 2009. Stockholm: Skolverket. (kan laddas ner via skolverket.se). Skolverket (2008). Särskilt stöd i grundskolan. En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Reviderad 2011. Stockholm: Skolverket. (kan laddas ner via skolverket.se). Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006. Säljö, Roger & Hjörne, Eva (2009) Att platsa i en skola för alla. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. De Boer, Anke, Pijl, Sip Jan. & Minnaert, Alexander. (2012) Students’ Attitudes towards Peers with Disabilities: A review of the literature. International Journal of Disability, Development and Education, 59(4) 379-392. Tillkommer: Två internationella vetenskapliga artiklar inom det specialpedagogiska området. Egen vald skönlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.