Utbildningsvetenskaplig kärna 7, Skolutveckling och utvärdering, 7.5 hp

Educational Sciences 7, School Development and Evaluation, 7.5 credits

971G21

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FRI Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 5 (HT 2014) Svenska

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- identifiera och jämföra nationella och internationella modeller för utveckling av fritidshem och skola på mikro- och makronivå
- kritiskt granska former och funktioner för utvärdering av verksamheten i fritidshem och skola
- analysera befintliga skolutvecklings- och utvärderingsprojekt utifrån nationell och internationell forskning
- planera ett utvecklingsprojekt och en utvärdering med relevans för verksamhet i fritidshem och skola
- belysa och problematisera kvalitetsarbete i fritidshem och skola med hjälp av styrdokument och aktuell forskning

Kursinnehåll

Kursen omfattar tre områden: skolutveckling, utvärdering och metod för kvalitetsarbete. Såväl nationella som internationella modeller för skolutveckling samt utvärdering behandlas. I kursen skapas förståelse för kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder. Studenten ska genom granskning av befintliga skolutvecklings- och utvärderingsprojekt få teoretisk förståelse för och metodologisk kunskap om utveckling av skola och fritidshem. Studenterna skapar egna utvecklingsprojekt med förankring i dessa perspektiv. Genom diskussion av utvecklingsprojekten belyses och problematiseras möjligheter till kvalitetsarbete i fritidshem.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisningsuppgift och projektarbete.

Provkoder
PRO2, Projektarbete: Redovisning med underlag, 3 hp UG
SRE1, Skriftlig individuell examination, 4,5 hp UV

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Grundläggande referenser Andersson Birgit (2013). Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer. Diss. Umeå: Umeå universitet. Fokusera på: Kap 9 och 11 Se: DIVA http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:603114 Blossing Ulf, Nyen Torgeir, Söderström Åsa, Hagen Tønder Anna (2012). Att kartlägga och förbättra skolor - sex typskolor. Lund: Studentlitteratur. Eklund Åsa (2011). Fritidshem. Handboken planering och utvärdering. Stockholm: Natur & Kultur. Håkansson, Jan (2011). Synligt lärande: presentation av en studie om vad som påverkar elevers Studieresultat. Sveriges kommuner och landsting. Hämtad den 130905; http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc40008_1.pdf Karlsson Ove (1999). Utvärdering mer än en metod, en översikt. Svenska kommunförbundet. Stockholm: Nordstedts. http://www.soch.lu.se/images/Socialhogskolan/SOAN22OKarlsson.pdf Kroksmark Tomas (2013). Kollegialt lärande och kollektiv kompetensutveckling. Lärarförbundet webb-tv. Hämtad den 130905; https://utbildning.lararforbundet.se/info/2013-tomas-kroksmark Problembaserad skolutveckling (PBS). Karlstads universitet - Kau.se. Se; http://www.kau.se/pbs/om-pbs-2 Sandberg, Bo & Faugert Sven (2012). Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur. Schleicher, Andreas (2012). Använd data för att bygga bättre skolor. Filmed Jul 2012, Posted Feb 2013, TEDGlobal 2012. Hämtad den 130905 http://www.ted.com/talks/lang/sv/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?source=email#.UiBFQhearMR.email Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring. Skolinspektionens erfarenheter och resultat från tillsyn och kvalitetsgranskning 2012. Skolinspektionens rapport, Diarienummer 40-2013:2853. http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/regeringsuppdrag/regeringsrapport-2013-skolans%20kvalitetsarbete.pdf Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Skolverkets Allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Frizes. Hämtad den 130905; http://www.skolverket.se/publikationer?id=2901 Skolverket (2014). Allmänna råd med kommentarer för fritidshem Hämtad den 10 oktober 2014. file:///C:/Users/linst58/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.IE5/YKF20ZQV/pdf3301.pdf UR Kunskapsbanken. Didaktikens verktyg – Kollegialt lärande. Hämtad den 10 oktober 2014 http://www.ur.se/Tema/Didaktikens-verktyg/Roster-om-IKT-och-larande2/Kollegialt-larande Thornberg, Robert & Thelin Katina (Red) (2011). Med ansiktet vänt mot Europa - perspektiv på skolutveckling. Lärarförbundet, Skolverket, Sveriges skolledarförbund. Hämtad den 10 oktober 2014. https://www1.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/81fd9969356536f5c1256e5a003339b3/E4ADCF56C0C87A18C12578340048ACC5/$file/Med_ansiktet_vant_mot_Europa.pdf Tillkommer gör relevanta referenser för kursen som studenten söker självständigt. Utvidgande referenser Falkenberg Karin & Ludvigsson Anne (2012). God kvalitet i fritidshem: Grund för elevers lärande, utveckling och hälsa. Malmö: Malmö stad. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:551434/FULLTEXT01.pdf Hargreaves, Andy, & Shirley, Dennis. (2012). The Global Fourth Way: The Quest for Educational Excellence. Thousand Oaks, CA: Corwin. Reviewed by Helen Janc Malone, Harvard University i Education Rewiew (open access journal) som nås via: http://www.edrev.info/reviews/rev1252.pdf (Hämtad 131021) Håkansson Jan & Sundberg Daniel (2012). Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Stockholm, Natur och kultur. Klerfelt Anna (2013). Teknologi och barns lärprocesser i förskola, fritidshem och skola... europeiska studien STEPS. Göteborgs universitet. Kornhall Per (2013). Barnexprimentet. Stockholm: Leopard Förlag. Lärarförbundet & Lärarnas Riksförbund (2009). Vi värderar kvalitet – om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Nås via Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.107091!/Menu/article/attachment/Vi_varderar_kvalitet_maj_09.pdf Lärarförbundet (2012). Systematiskt kvalitetsarbete –med inriktning mot de fritidspedagogiska verksamheterna i skolan. Stockholm. Hämtad den 10 oktober 2014, file:///C:/Users/linst58/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/EE7LNQ1A/Systematiskt_kvalitetsarbete_fritidspedagoger.pdf Palméren Joakim& Dahlqvist Emmi (2012). Kvalitet på fritidshemmet – En studie om pedagogers uppfattning om kvalitet på fritidshemmet. Kandidatuppsats Göteborgs Universitet. Hämtad den 130905; http://hdl.handle.net/2077/29754 Skolverket (2010). Utveckling pågår. Om kvalitetsarbete i fritidshem. Hämtad den 130905; http://www.skolverket.se/publikationer?id=2389 Henningsson, O. (2013) Lärares professionella lärande och utveckling - Helen Timperley. Publicerades den 18 dec 2013. Hämtad den 10 oktober 2014. http://www.youtube.com/watch?v=CGBaZFAEwFM Nicole, Granger Robert C & Pittman Karen J (2009). The quest for quality: Recent developments and future directions for the out-of-school-time field. New Directions For Youth Development, 2009 (121), 129-140.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.