Bild 1, 15 hp

Visual art 1, 15 credits

973G42

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Birgitte Sturehed

Kursansvarig

Birgitte Sturehed

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 5 (HT 2019) 201944-202003 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Lärandemål

Efter avklarad kurs skall den studerande kunna

• arbeta med varierade bildmaterial i två- och tredimensionella tekniker samt portföljmetodik 

• använda aktuella styrdokument för att planera, genomföra och utvärdera undervisning i ämnet bild i skolan

• redogöra för och resonera kring bildundervisning utifrån ett perspektiv av skolans värdegrund 

• reflektera kring barns bildspråkliga utveckling och lärande i ämnet bild 

• använda begrepp och metoder inom grundläggande bildteori samt den historiska och samtida konsten som läranderesurs i bildundervisning 

• använda aktuell forskning för att diskutera och reflektera kring bildämnets didaktik och barns lärande

• tillämpa och kritiskt förhålla sig till aktuella styr- och måldokument inom de områden som kursen behandlar

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla olika kunskaper inom ämnet bild för en yrkesmässig förberedelse att arbeta som bildlärare i grundskolan årskurs F–6. De studerande får tillfälle att utveckla sin ämneskompetens i två- och tredimensionella material och tekniker med koppling till bildspråk och ämnesdidaktik. Kursen kommer att behandla planering, genomförande och utvärdering av bildundervisning med utgångspunkt i grundskolans styrdokument, teorier om barns bildutveckling och lärande, metoder inom grundläggande bildteori samt en orientering i konsthistoria och visuell kultur. Pedagogiskt ledarskap, skolans värdegrund och hållbar utveckling är aspekter av lärande som behandlas under kursens gång. 
Kursen har ett genomgående didaktiskt perspektiv med fokus på undervisning och lärande. Att skapa möten mellan egna och andras erfarenheter och kunskaper betonas på kursträffarna för att utveckla förmågor i att kommunicera, tolka och arbeta med bild i skolan. Analys och reflektion är därför en viktig del av lärandeprocessen. 

 

Undervisnings- och arbetsformer

   Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök samt litteraturstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Examination

Kursen examineras individuellt och/eller i grupp genom muntliga och visuella redovisningar, samt som individuella skriftliga redovisningar.  I examinationen ingår också en individuell digital portfolio med visuell och skriftlig dokumentation av arbetsprocess och arbetsresultat. 

För behörighet till Bild 2 krävs Godkänt i alla kursmoment för Bild1. För VG i kursbetyg Bild 1 krävs att minst 9 hp är på̊ VG och att resterande 6 hp är G.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE3 Att planera, undervisa och utvärdera i ämnet bild 3 hp U, G
POR7 Bildskapandet, 2 och 3D teknik och material samt portföljmetodik 6 hp U, G, VG
SRE8 Barns bildspråkliga utveckling och lärande 3 hp U, G, VG
PRO5 Bildteori, konsthistoria och visuell kultur 3 hp U, G, VG
Boo Sofia, Forslund Frykedal Karin, Thorsten Anja (red) Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet Natur & Kultur 2017 Burman Greta Konstens i historien, Natur & Kultur 2007 Freeland, Cynthia Konstteori, Raster 2006 Löfstedt, Ulla. Barns bildskapande. Teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser. Författarenen 2004 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11). Stockholm: Skolverket.   (www.skolverket.se) Skolverket Kursplan för Bild (www.skolverket.se) Skolverket, Kommentarmaterial till kursplanen i bild reviderad 2017 (www.skolverket.se) Åhall, Matilda, Lärarens guide till Bild. Teori, praktik, bedömning, Natur & Kultur 2017 Åsen, Gunnar, Bildundervisning och lärande genom bilder, Liber AB, Stockholm 2017 Kurslitteratur (obligatorisk): texterna finns på Lisam/kurslitteratur/Inskannat Litteratur/… Workshop: Att planera undervisning − Notenberg Olga Bild & form 1–3 & Bild & form 4–6 Studentlitteratur andra upplaga 2001s. (åk 1-3)44-46, 72-73, 104-105 &(åk 4-6)42-43, 82-83, 118-121 WSHOP1 Text Papier-maché WSHOP2 Textkompendium Ansikte & kropp − Alm, Thomas, Teckna porträtt, Natur & Kultur. − Barber, Barringston, Teckningskonstens grunder WSHOP5 Textkompendium Färg − Frid, Johan Intro Bild. Didactica förlag 2011s. 117-132 − Gundersen, Asbjörn; Hjernsmo, Dag; Reinhardtsen, Färglärans grunder, Proteam1996 s. 9-31 WSHOP8 Textkompendium Återbruk − Odegard, Nina. Återbruk som kreativ kraft. Lärarförlaget 2015 s. 171-201 Mera tillkommer Text Litteratur seminarium 1. − Aronsson Karin, Barns världar – barns bilder. Natur och kultur 1997 s. 29-51 Textkompendium till Litteratur seminarium 2. Textkompendium till Föreläsning Bildanalys − Bergström, Bo Bild och Budskap. Carlsson 2011 s.176-186 − Waern, Ywonne; Pettersson, Rune & SvenssonGarry. Bild och föreställning. Studentlitteratur 2014 s.35-52 Text till föreläsnings Postmodernism och samtidskonst − Modig, Karolina & Modig, Erik, Att definiera konst, s.131–161 i Värdet av konst: för människa, näringsliv och samhälle, Rheologica Publishing, Stockholm 2013 Textkompendium till föreläsning Konst och pedagogik − Karlsson, Marie Bendroth, Barns möte med konst. Studentlitteratur 2016 s.29-37 & 55-61 − Venke, Aure; Illeris, Helene; Örtegren Hans. Konsten som läranderesurs. Nordisk Akvarellmuseet 2009 s.208-224 − Häggström, Margaretha; Örtegren, Hans. Visuell kunskap för multimodalt lärande Studentlitteratur 2017 s. 195-211 Text till föreläsning Performativa positioner − Illeris Helene Det pædagogiske forhold som performance: - ritualer og performative positioner i formidling af kunst på museer, från Pædagogisk antropologi: ? et fag i tilblivelse Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag 2004 Textkompendium för GU1-GU5 kommer inom kort Kurslitteratur (obligatorisk) som finns i bokhyllan i bildsalen Aronsson Karin Barns bildvärldar – barns bilder. Natur och Kultur1997 Bendroth-Karlsson, Marie, Barns möte med konst, Studentlitteratur 2017 Karlsson, Marie Benroth & Häikiö, Tarja Karlsson Bildkonst och medier för yngre barn Studentlitteratur 2017 Frid, Johan (2005). Intro Bild- skapa kommunicera förstå. Malmö: Didacta Notenberg Olga Bild & form 1–3 Studentlitteratur andra upplaga 2001 Notenberg Olga Bild & form 4–6 Studentlitteratur andra upplaga 2001 Referenslitteratur Aronsson, Karin Barns världar, barns bilder. Natur och kultur 1997 Carr-Gomm, Sarah Motiv och symboler i konsten. En uppslagsbok. Forum 1997 Cavelli-Björkman, Görel Still leben, Nationalmuseum och Bra Böcker 1995 Doverborg, Elisabet & Pramling Samuelsson, Ingrid Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Liber förlag 2012 Edwards Betty, Om färg. Handbok och färglära, Forum 2004 Farthing, Stephen,(red) Det här är konst, Nordstedt, Stockholm 2011 eller Farthing, Stephen (red) Art: The Whole Story, Thames and Hudson Ltd 2018 Freeland Cynthia Konstteorien - introduktion Raster förlag 2006 Frid, Johan, Intro Form. Didacta 2011 Hejdelind, Veronica, Intryck och uttryck att använda bilder på gymnasiet, Nationalmuseet, Gleerups 2008 Lind, Ulla, Hasselberg Kersti & Kühlhorn, Britt-Marie (red) Tidsbilder. Perspektiv på skola och bildskapande under 150 år. Utbildningsradion1992 Malmström, Elisabet Estetisk pedagogik och lärandeprocesser i bildskapandet delaktighet och erkännande Carlssons förlag 2006 Wikberg, Stina Bland självporträtt och parafraser. Om kön och skolans bildundervisning, Institutionen för estetiska ämnen, Umeå 2014 www.diva-portal.org/smash/get/diva2:745557/FULLTEXT01.pdfhavet Mankell Bia, Eriksson Yvonne, Lärkner Bengt, Björk Toma, Johannesson Lena (Inbunden), Konst och visuell kultur i Sverige. Före 1809, Bokförlaget Atlantis 2007 Mankell Bia, Eriksson Yvonne, Lärkner Bengt, Björk Toma, Johannesson Lena (Inbunden), Konst och visuell kultur i Sverige. 1810-2000, Bokförlaget Atlantis 2007 Reppen Laila, de Laval Suzanne, Björk Cecilia Björk, Så byggdes staden lärarhandledning (Häftad) Svensk Byggtjänst 2012 Reppen Laila, de Laval Suzanne, Björk Cecilia Björk, Så byggdes staden: [stadsbyggnad, arkitektur, husbyggnad] Svensk byggtjänst, 2012 Weissenrieder, Elisabeth, Skapandets kraft för kunskap och utveckling. Runa förlag 2008

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.