Bild 1, 15 hp
Visual art 1, 15 credits
973G42
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Birgitte SturehedKursansvarig
Birgitte SturehedStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 5 (HT 2019) | 201944-202003 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall den studerande kunna
• arbeta med varierade bildmaterial i två- och tredimensionella tekniker samt portföljmetodik
• använda aktuella styrdokument för att planera, genomföra och utvärdera undervisning i ämnet bild i skolan
• redogöra för och resonera kring bildundervisning utifrån ett perspektiv av skolans värdegrund
• reflektera kring barns bildspråkliga utveckling och lärande i ämnet bild
• använda begrepp och metoder inom grundläggande bildteori samt den historiska och samtida konsten som läranderesurs i bildundervisning
• använda aktuell forskning för att diskutera och reflektera kring bildämnets didaktik och barns lärande
• tillämpa och kritiskt förhålla sig till aktuella styr- och måldokument inom de områden som kursen behandlar
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla olika kunskaper inom ämnet bild för en yrkesmässig förberedelse att arbeta som bildlärare i grundskolan årskurs F–6. De studerande får tillfälle att utveckla sin ämneskompetens i två- och tredimensionella material och tekniker med koppling till bildspråk och ämnesdidaktik. Kursen kommer att behandla planering, genomförande och utvärdering av bildundervisning med utgångspunkt i grundskolans styrdokument, teorier om barns bildutveckling och lärande, metoder inom grundläggande bildteori samt en orientering i konsthistoria och visuell kultur. Pedagogiskt ledarskap, skolans värdegrund och hållbar utveckling är aspekter av lärande som behandlas under kursens gång.
Kursen har ett genomgående didaktiskt perspektiv med fokus på undervisning och lärande. Att skapa möten mellan egna och andras erfarenheter och kunskaper betonas på kursträffarna för att utveckla förmågor i att kommunicera, tolka och arbeta med bild i skolan. Analys och reflektion är därför en viktig del av lärandeprocessen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök samt litteraturstudier. Lärplattform kommer att användas för kommunikation inom kursen.
Examination
Kursen examineras individuellt och/eller i grupp genom muntliga och visuella redovisningar, samt som individuella skriftliga redovisningar. I examinationen ingår också en individuell digital portfolio med visuell och skriftlig dokumentation av arbetsprocess och arbetsresultat.
För behörighet till Bild 2 krävs Godkänt i alla kursmoment för Bild1. För VG i kursbetyg Bild 1 krävs att minst 9 hp är på̊ VG och att resterande 6 hp är G.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE3 | Att planera, undervisa och utvärdera i ämnet bild | 3 hp | U, G |
POR7 | Bildskapandet, 2 och 3D teknik och material samt portföljmetodik | 6 hp | U, G, VG |
SRE8 | Barns bildspråkliga utveckling och lärande | 3 hp | U, G, VG |
PRO5 | Bildteori, konsthistoria och visuell kultur | 3 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.