Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del I, 15 hp
Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part I, 15 credits
976G03
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa MårtenssonKursansvarig
Åsa MårtenssonStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 2 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Särskild behörighet: kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper i ett eller flera yrkesämnen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för, samt tillämpa, centrala didaktiska begrepp och frågeställningar inom yrkesundervisning
- använda styrdokument som grund för undervisningsplanering
- relatera teorier och begrepp om lärande till yrkeslärarrollen och undervisningspraktiken
- reflektera kring vuxnas lärande i relation till yrkesutbildning
- förklara och använda kunskap om ungdomars behov och utveckling vid planerande av yrkesundervisning.
- diskutera användandet av digitala verktyg i den egna undervisningen
- tillämpa och reflektera kring intervju som metod för datainsamling
Kursinnehåll
Kursen behandlar yrkeslärarens arbete inom det egna yrkesområdet med särskilt fokus på didaktik, undervisningsplanering och lärande. I kursen behandlas centrala didaktiska begrepp så som vad, hur, vem, varför, när, var, med hjälp av vad, etc. Elevens identitet, behov och utveckling är central för den didaktiska vem-frågan. De studerande möter olika perspektiv på lärande, och en central fråga som behandlas är vilken kunskap som kan bli synlig vid olika sätt att se på lärande. Med dessa kunskaper i fokus kommer de studerande, utifrån relevanta styrdokument, att diskutera och dra slutsatser kring att planera undervisning för olika grupper och individer. Genomgående i kursen behandlas relevant undervisningsmetodik kopplad till det egna undervisningsområdet. Hur undervisning i det egna ämnet kan gå till studeras genom studiebesök som problematiseras och diskuteras i kursuppgifter. Det egna ämnets speciella förutsättningar behandlas som en röd tråd genom hela kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier och didaktiska begrepp används som stöd för lärande för den studerande. För att öva konkret användning av begreppen kommer de studerande att skriva undervisningsplaneringar inom det egna yrkesområdet.
Examination
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MTN2 | Muntlig tentamen | 0.5 hp | U, G |
STN4 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 9 hp | U, G, VG |
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Detta är en samlad förteckning över kurslitteraturen – både den obligatoriska och förslag på fördjupningslitteratur för den som vill läsa mer. OBS! Om länkar till rapporter och artiklar inte fungerar, kopiera och klistra in titeln på rapporten/artikeln i en webbläsare så hittar ni dem.
Ytterligare artiklar kan tillkomma litteraturlistan, meddelas vid NU-dagarna.
ISBN: 9789147084210
(kap. 1, 3 & 4)
Bilaga till Läromedlens roll i undervisningen, rapport 2006:284.
ISBN: 9789144133294
(kap. 7 – 10, 12 & 16)
Kap. 7-10, 12 & 16ISBN: 9789147128358
ISBN: 9789144057712
Kapitel 1, 2, 5, 8.
Kap 1, 2, 5, 8Kap 5 & 6
Kap. 4 & 5(Kapitel 6, 7, 8, 9, 12, 13 & 14)
Kapitel 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14.ISBN: 9789144055954
Valda delar
Finns att ladda ner.
https://webbutiken.spsm.se/digitalt-larande-for-att-na-malen/
Kap 1-3, 5-7, 9-11
Kap. 1-3, 5-7, 9-11Artiklar
https://lnu.se/contentassets/39b4d828ebd14d4db6be77e3a0dfa016/lnu_rapport_yolotilloro.pdf
Webbsidor
Examensmål, Ämnesplaner och centralt innehåll för lämplig kurs inom gymnasial yrkesutbildning.
Kompendier
Finns som pdf i Lisam
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Kortfattad studiehandledning 2022 | Kortfattad studiehandledning 2022.pdf |