Filosofi (91-97,5 hp), 7.5 hp
Philosophy (91-97,5), 7.5 credits
9AFS71
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GIM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GIS | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 9 (HT 2015) | Svenska | |||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 9 (HT 2015) | Svenska |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser i filosofi 1-90 hp, varav 60 hp med godkänt resultat. Dessutom krävs godkänt resultat på UK 1-4 om 1-30 hp.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- självständigt värdera ämnesundervisning i filosofi med utgångspunkt från centrala och lokala styrdokument
- analysera yrkesetiska problem som gäller för lärares arbete, särskilt vad det gäller professionellt ledarskap
- analysera olika slag av vetenskapsteoretiska problem som hänger samman med försök att mäta och utvärdera pedagogisk verksamhet
- självständigt värdera hermeneutiska teoriers relevans för en lärares professionella kommunikation med elever och kollegor
Kursinnehåll
Kursens övergripande mål är att utveckla professionskvaliteter hos den blivande läraren. För att uppnå detta består kursen av några delar. För det första en vetenskapsteoretisk kurs på avancerad nivå, där systematiserandet av observationer är satt i fokus. Vidare ett studium av hermeneutiska teorier om tolkning och slutligen en genomgång av förslag om yrkesetiska koder för lärare och andra grupper som ställs inför motsvarande slag av problem i sin yrkesutövning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen utgörs av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig redovisning samt genom en skriftlig uppgift.
PROVKODER:
MRE1 Muntlig redovisning, 2,5 hp U-VG
SKR1 Skriftlig uppgift, 5 hp U-VG
OBL1 Obligatoriska moment: Seminarier, 0 hp deltagit
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.