Examensarbete inom teknik (forskningsproduktion), 15 hp
Thesis in Technology, 15 credits
9AXTK1
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas HallströmKursansvarig
Jonas HallströmStudierektor eller motsvarande
Karin StolpeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 10 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 10 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GIM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik | 10 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 10 (VT 2018) | 201804-201813 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
TeknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgången 1-60 hp i ämnet teknik med minst 45 hp med godkänt resultats samt att kursen Examensarbete inom teknik (forskningskonsumtion) genomförts med godkänt resultat, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- självständigt planera och genomföra ett vetenskapligt arbete inom Teknik med ämnesdidaktisk inriktning
- formulera en forskningsbar problemställning som bygger på analys av nationell och internationell forskning
- välja och argumentera för lämpliga metoder för insamling och analys av data
- självständigt argumentera för avgränsningar och val av perspektiv
- tillämpa etablerade forskningsetiska principer
- tillämpa ett analytiskt förhållningssätt
- presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete
- populärvetenskapligt presentera sitt vetenskapliga arbete
- kritiskt granska och diskutera ett annat vetenskapligt arbete.
Kursinnehåll
Kursen innebär en fördjupning av tidigare studier och erfarenheter under utbildningen. I kursen vägleds den studerande successivt vad gäller den vetenskapliga kunskapsprocessens olika delar. Den studerande genomför ett längre vetenskapligt arbete inom Teknik med ämnesdidaktisk inriktning – teknikens didaktik. Studenten samlar in/producerar eget empiriskt material (forskningsproduktion). Studenten läser, granskar och ger feedback på såväl utkast som färdiga uppsatser som andra studenter har skrivit. I slutet av kursen ingår även att genomföra en populärvetenskaplig presentation av arbetet för lärare på en skola.
Undervisnings- och arbetsformer
Handledning (individuellt och i grupp), föreläsningar och seminarier samt enskilt arbete.
Examination
Kursen examineras genom framläggning och försvar av uppsats, opposition av annan uppsats samt en populärvetenskaplig presentation av det egna vetenskapliga arbetet.
PROVKODER:
UPS1 Uppsats 15 hp U-VG
RESP Respondentskap 0 hp U-G
OPPO Opponentskap 0 hp U-G
OBL1 Obligatoriskt moment (populärvetenskaplig presentation) 0 hp, U-G
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.