Barnlitteratur och litteraturdidaktik med inriktning mot F-3, 7.5 hp
Children´s literature and the teaching of literature and reading grades F-3, 7.5 credits
9FVG14
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Maritha JohanssonKursansvarig
Maritha JohanssonStudierektor eller motsvarande
Maritha JohanssonKontaktinformation
Maria Sommaralm, Studievägledare
- studievagledning@uv.liu.se
-
Tidsbokning via: https://www.student.liu.se/program/student/studievagledning?l=sv
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | ||
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 1 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 2 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 3 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Ortsoberoende | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- Utlandsutbildade lärares vidareutbildning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra översiktligt för barnlitteraturens historiska utveckling och moderna former
- jämföra och analysera några skönlitterära texter
- jämföra och analysera barnlitteraturens multimodala former
- redogöra för några litteraturdidaktiska teorier
- planera och motivera undervisning med stöd i litteraturdidaktiska teorier
- redogöra för hur några estetiska lärprocesser kan stödja barns läs- och skrivutveckling
Kursinnehåll
I kursen behandlas barnlitteratur och litteraturdidaktik ur olika perspektiv. I kursen ingår studier av barnlitteraturens historiska utveckling och dess moderna former. Skönlitterära texter i olika genrer, inklusive multimodala texter, analyseras. Några litteraturdidaktiska teorier bearbetas, med särskilt fokus på förståelse av skönlitterära texter för barn. Praktisk omsättning av de teoretiska och analytiska aspekterna på litteratur med fokus på undervisning i F-3 diskuteras. Dessutom behandlas estetiska lärprocesser och hur dessa kan användas för att stödja läs- och skrivutvecklingen.
Kursen är en av fyra fristående kurser som tillsammans utgör Svenska 30 hp med inriktning mot F-3. Kurserna Perspektiv på språk 7.5 hp och Tidigt läs- och skrivlärande 7.5 hp ges på hösten. Kurserna Fortsatt läs- och skrivlärande 7.5 hp och Barnlitteratur och litteraturdidaktik 7.5 hp ges på våren.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras i form av nätbaserade studier med stöd av lärplattform. I kursen förekommer föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, individuella studier och gruppuppgifter. Vid några tillfällen schemaläggs nätbaserade träffar.
Examination
Individuella skriftliga hemtentamina
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Hemtentamen Omsättning av litteraturdidaktiska och estetiska teorier i skolans praktik | 2.5 hp | U, G |
STN2 | Hemtentamen (Barnlitteraturens historiska utveckling, analys av litterära och multimodala texter) | 5 hp | U, G, VG |
Böcker
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.