Religionskunskap årskurs 4-6, 7.5 hp
Religion primary school, 7.5 credits
9FVG23
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Tomas Widholm, Carl-Magnus CarlsteinKursansvarig
Tomas WidholmStudierektor eller motsvarande
Carl-Magnus CarlsteinKontaktinformation
Studierektor
Administratör
Maria Sommaralm, studievägledare
Kursansvarig
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2025 | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | ||
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2025) | 202534-202603 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- Utlandsutbildade lärares vidareutbildning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- diskutera och problematisera religion och livsåskådning som vetenskapliga begrepp
- redogöra för och diskutera världsreligionerna avseende dessas historia, trosinnehåll, ritualer, traditioner levnadsregler, berättelser och heliga platser
- redogöra för och diskutera variation mellan och inom religioner, på grupp- och individnivå
- redogöra för och diskutera hur människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörighet tar sig uttryck och förändras över tid
- diskutera hur olika mediers framställning av hur människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörighet påverkar människors bild av sig själva och andra
- diskutera och problematisera hur etik och barns livsfrågor kan behandlas i undervisningen i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar
- argumentera för val av stoff, undervisningsformer, läromedel och examination med hjälp av religionsämnets centrala begrepp och i relation till elevers förståelse och skilda förutsättningar
- analysera grundskolans styrdokument kring religionsämnet
- diskutera film som läromedel i religionsundervisningen
Kursinnehåll
I kursens inledande del behandlas hur religion och livsåskådning kan förstås som vetenskapliga begrepp. Kursen behandlar även världsreligionernas historia, trosinnehåll, ritualer, traditioner, levnadsregler och centrala berättelser, samt även religioners och livsåskådningars sociala funktioner på samhälls- och individnivå, samt inre variation. Inom ramen för kursen behandlas förutsättningar för undervisning i grundskolan såsom styrdokument, lärares och elevers relation till religionsämnet, dess utveckling och läromedel. Studenten diskuterar även hur film kan användas inom ramen för religionsämnet. Under kursens didaktiska delar diskuteras och problematiseras även frågor om hur man kan undervisa kring etik och barns livsfrågor.
Undervisnings- och arbetsformer
Självständiga studier, föreläsningar, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.
Examination
Skriftlig hemtentamen och individuell skriftlig redovisning med muntlig uppföljning.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGInstitution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: hemtentamen, | 6 hp | U, G, VG |
SRE1 | SRE1 Individuell skriftlig redovisning med muntlig uppföljning, ämnesdidaktik | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.