Matematik: Matematiska modeller och modellering (84-91,5 hp), 8.5 hp
Mathematics (84-91,5), 8.5 credits
9GMA12
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas Bergman ÄrlebäckKursansvarig
Jonas Bergman ÄrlebäckStudierektor eller motsvarande
Jesper ThorénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 6 (VT 2018) | 201812-201821 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 6 (VT 2018) | 201812-201821 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GHI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia | 6 (VT 2018) | 201812-201821 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 6 (VT 2018) | 201812-201821 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser
91MAD1/92MAD1 Matematik: Didaktik 1, 5,5hp
91MAV1/92MAV1 Matematik: Verksamhetsförlagd utbildning,
1,5hp
91MAD3/92MAD3 Matematik: Didaktik 2, 8hp
9GMA01 Matematik: Algebra, 6hp
9GMA02 Matematik: Envariabelanalys 1, 6hp
9GMA03 Matematik: Linjär algebra, 6hp
9GMA04 Matematik: Envariabelanalys 2, 6hp
9GMA05 Matematik: Statistik, 5hp
9GMA07 Matematik: Matematikens historia,3hp
9GMA08 Matematik: Flervariabelanalys, 8hp
9GMA09 Matematik: Geometri, 5hp
975G01, Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5hp
975G07, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande,
8,5hp
975GV7, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Verksamhetsförlagd
utbildning, 1,5hp
975G03, Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Bedömning och
betygsättning, 7,5hp
975G04, Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria,
skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5hp
med minst 36,5 hp godkända, varav speciellt följande kurser
godkända:
975G01, Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik, 5hp
975GV7, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Verksamhetsförlagd
utbildning, 1,5hp
91MAD1 Matematik: Didaktik 1, 5,5hp
91MAV1 Matematik: Verksamhetsförlagd utbildning, 1,5hp
91MAD3/92MAD3 Matematik: Didaktik 2, 8hp
9GMA01 Matematik: Algebra, 6hp
9GMA02 Matematik: Envariabelanalys 1, 6hp
eller motsvarande.
Lärandemål
Mål
Efter fullgjord kurs skall den studerande kunna
- konstruera, analysera och kritiskt värdera matematiska modeller,
inklusive deras förutsättningar och konsekvenser
- söka, sammanställa och kritiskt granska forskning om
matematisk modellering och arbete med matematisk modellering i
skolmatematik
- planera, genomföra och kritiskt utvärdera modelleringsmoduler
för gymnasiets matematikundervisning med redovisning i form av
en vetenskapligt inriktad skriftlig rapport
- använda tekniska hjälpmedel såsom MATLAB, Mathematica,
Maple, GeoGebra och applikationer till smarta telefoner och
surfplattor i arbetet med modeller och modellering, samt
kunna integrera sådana tekniska hjälpmedel i
modelleringsmoduler för gymnasiets matematikundervisning
- utifrån tillämpade problem formulera, välja lämplig metod och
lösa optimeringsproblem.
Kursinnehåll
Formulera realistiska system som matematiska modeller, speciellt
inom området optimering.
Matematisk analys av modellerna samt kritisk diskussion av
begränsningarna av dessa. Modelleringsprojekt i form av
planering, genomförande och utvärdering av modelleringsmoduler
för gymnasiets matematikundervisning. Matematikdidaktisk
forskning om modellering. Använda, och i undervisningen kunna
integrera, tekniska hjälpmedel såsom MATLAB, Mathematica,
Maple, GeoGebra och applikationer till smarta telefoner och
surfplattor
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, litteraturstudier och
självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning Matematisk modellering, 1 hp
SRE2 Skriftlig redovisning Modellutvecklande sekvenser av
aktiviteter, 1,5 hp
PRO1 Projektarbete: Skriftlig och muntlig redovisning av
modelleringsmodul, 4,5 hp
PRO2 Optimeringsarbete: Muntlig redovisning med skriftligt
underlag av optimeringsproblem, 1,5 hp
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.