Undervisningens sociala processer, 7.5 hp
Social Processes of Teaching, 7.5 credits
9KPA05
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Björn SjögrenKursansvarig
Anna Eriksson, Björn SjögrenStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GY1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, halvfart (Halvfart) | 3 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GY1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 2 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GR2 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart | 3 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1GR2 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart | 2 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Utlandsutbildade lärares vidareutbildning
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
Lärandemål
Efter avslutad skall den studerande kunna
- analysera och diskutera lärares och elevers sociala samspel med socialpsykologiska teorier och begrepp
- beskriva och kritiskt diskutera lärares ledarskap i relation till individuella processer och grupprocesser
- analysera och diskutera konflikter med hjälp av konflikthanteringsmodeller
- beskriva och diskutera jämställdhet och jämlikhet i den pedagogiska verksamheten
- beskriva och diskutera olika sätt att motverka och förebygga diskriminering , mobbning och annan kränkande behandling
- kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
Kursinnehåll
Denna kurs innehåller fyra delmoment vars fokus är undervisningens sociala processer. I det inledande momentet analyserar och diskuterar studenten kring lärares och elevers sociala samspel med hjälp av socialpsykologiska teorier och begrepp. I momentet utvecklar studenten kunskaper om grupprocesser, grupputveckling, socialt klimat, sociala normer, roller, social påverkan, socialisation och interaktion. I kursens andra moment beskriver studenten lärares ledarskap samt diskuterar detta kritiskt i relation till individers och gruppers lärande. Kursens tredje moment behandlar teorier och begrepp kring konflikter och konflikthantering vilka studenten analyserar och diskuterar med hjälp av konflikthanteringsmodeller. I kursens fjärde moment beskriver och diskuterar studenten kring jämställdhet och jämlikhet inbegripet sätt att motverka och förebygga diskriminering, mobbning och annan kränkande behandling. Med utgångspunkt i jämställdhets- och jämlikhetsperspektivet kommunicerar och reflekterar studenten även kring frågor om identitet, sexualitet och relationer.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.