Verksamhetsförlagd utbildning 4, 7.5 hp
Teaching Practice 4, 7.5 credits
9KPA15
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tobias JanssonKursansvarig
Tobias JanssonStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, halvfart (Halvfart) | 6 (VT 2019) | 201904-201913 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 3 (VT 2019) | 201914-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9 (Halvfart) | 6 (VT 2019) | 201904-201913 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 3 (VT 2019) | 201914-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Godkänd i kurs ”Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer” 7,5 hp, ”Skolans samhällsuppdrag och organisation” 7,5 hp, ”Undervisningens didaktiska processer” 7,5 hp, ”Bedömning och betygssättning i didaktiska processer” 7,5 hp, ”Verksamhetsförlagd utbildning 1” 7,5 hp eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
− integrera didaktiska, sociala och etiska dimensioner vid planering och genomförande av undervisning
− motivera egen planering och undervisning med hjälp av styrdokument, didaktiska överväganden samt relevanta teoretiska perspektiv och begrepp
− kunna variera undervisningens arbetsformer och metoder, inklusive digitala verktyg, med hänsyn till olika elevers behov och didaktiska överväganden
− dokumentera och kommunicera elevers individuella lärande och kunskapsutveckling
− utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling
− samverka med skolans olika aktörer
− visa ett professionellt ansvarstagande i sin yrkesroll
− visa ett professionellt förhållningssätt gentemot olika aktörer i skolan, elever och deras vårdnadshavare
Kursinnehåll
Studenten planerar den verksamhetsförlagda utbildningen utifrån kursens mål, egna tidigare erfarenheter, kunskaper från föregående kurs samt tidigare handledares utvärdering. Under kursen har studenten ett helhetsansvar för undervisningen under en längre tidsperiod och integrerar didaktiska, sociala och etiska dimensioner i undervisningen. Studenten visar prov på en bred undervisningsrepertoar och varierar arbetsformer och metoder med hänsyn till olika elevers behov samt egna didaktiska överväganden. Ett särskilt fokus läggs på att följa elevernas lärande och kunskapsutveckling inom det egna undervisningsområdet och att dokumentera denna. Stor vikt läggs vid att fördjupa studentens yrkesspråk och professionella kompetens genom problematisering av den egna undervisningen med hjälp av styrdokument och relevanta teorier och begrepp. Studenten är professionell i sin yrkesroll och deltar konstruktivt i skolans övriga arbete i samverkan med skolans olika aktörer. Studenten visar ett professionellt förhållningssätt gentemot olika aktörer i skolan, elever och vårdnadshavare.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade social och didaktiska lärarförmågor samt portfolio.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 2 hp | U, G, VG |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 4.5 hp | U, G, VG |
POR1 | Portfolio | 1 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
Sidan är under uppbyggnad / preliminär
Aktuella läromedel i respektive ämne
Kurslitteratur och ämnesdidaktisk litteratur från tidigare teorikurser inom KPU
Webbsidor
Kompletterande litteratur
Böcker
Valbar referenslitteratur finns angiven i studiehandledningen
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.