Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer, 7.5 hp
Knowledge and Learning with a Focus on Didactic Processes, 7.5 credits
9VA101
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Åsa LarssonKursansvarig
Åsa Larsson, Jenny EinvallStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 1 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utlandsutbildade lärares vidareutbildning, ULV | 2 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 1 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 2 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 3 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 4 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 5 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 6 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 7 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7VA2 | Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen, VAL | 8 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- VAL II - Vidareutbildning av lärare
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
- Utlandsutbildade lärares vidareutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva och jämföra olika teorier om lärande, utveckling och motivation
- redogöra för hur teorier och begrepp inom pedagogik och pedagogisk psykologi kan användas som ett professionellt verktyg för att stödja barns, ungdomars och vuxnas lärande i undervisningspraktiker
- relatera kunskaper om lärande till undervisning i det egna ämnet.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på grundläggande teorier om utveckling, lärande och motivation. I kursen behandlas centrala begrepp och metoder inom pedagogik och pedagogisk psykologi. Dessutom relateras utveckling, lärande och motivation för lärande till undervisning. Därtill diskuteras hur det i olika undervisningssammanhang kan skapas förutsättningar för barns, ungdomars och vuxnas lärande. Frågor om lärande och undervisning berörs också i relation till skilda lärmiljöer och ämnen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig redovisning, seminarium, skriftlig och muntlig redovisning samt skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN4 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 3.5 hp | U, G, VG |
SEM1 | Seminarium | 1 hp | U, G |
MRE2 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
SME1 | Muntlig och skriftlig redovisning, ämnesdidaktik | 1 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.