Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer, 7.5 hp

Knowledge and learning with a focus on didactic processes, 7.5 credits

9KP101

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GYK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan 1 (HT 2012) 201234-201243 Svenska Linköping O
L1GRK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9 1 (HT 2012) 201234-201243 Svenska Linköping O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna…

-redogöra för olika teorier om kunskap
-förstå skillnaden mellan fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet
-redogöra för olika teorier om lärande
-belysa relationen mellan kunskap och lärande
-kritiskt granska det egna ämnets gestaltning som universitetsdisciplin, lärarutbildningsämne respektive skolämne
-uttrycka sig skriftlig enligt vedertagen praxis

Kursinnehåll

I kursen behandlas innebörden i begreppen kunskap och lärande. Olika kunskapsfilosofiska traditioner (idealism, rationalism, pragmatism) studeras utifrån frågor om vad som är kunskap, vad man kan veta och hur kunskap utvecklas. Hur kunskap väljs ut för lärande diskuteras utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv. Olika perspektiv (teorier) på lärande (behaviouristiska, kognitiva, konstruktivistiska) studeras i relation till aktuella undervisningstraditioner. I kursen problematiseras relationen mellan olika kunskapsformer och använda undervisningsstrategier. I kursen undersöks även hur olika ämnestraditioner utvecklas avseende kunskap och lärande och begreppet motivation undersöks och problematiseras i förhållande till olika teorier om lärande. I kursen studeras även hur olika undervisningsmetoder kan förstås utifrån teorier om kunskap och lärande.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt arbete enskilt och i grupp.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.

PROVKODER:

STN1 Skriftlig tenamen: hemtentamen

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteraturlista KPU 1 Brinkman, S & Tanggaard, L (2009) Toward an Epistemology of the Hand. Studies in Pholosofy and Education. Volume 29, Number 3, 243-257. www.springer4link.com/content/h0lj8n6240536778 Carlgren, I. & Marton, F. (2002). Lärare av i morgon. ([Ny utg.]). Stockholm: Lärarförb.. Dewey, J. (2004). Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter. Stockholm: Natur och kultur. Gustavsson, B. (2000). Kunskapsfilosofi: tre kunskapsformer i historisk belysning. Stockholm: Wahlström & Widstrand. Säljö, R. (2010). Lärande i praktiken: ett sociokulturellt perspektiv. (2. uppl.) Stockholm: Norstedts. Utöver denna litteratur tillkommer ca 200 s som väljs ut i samråd med kursansvarig

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.