Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer, 7.5 hp
Knowledge and learning with a focus on didactic processes, 7.5 credits
9KP101
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan | 1 (HT 2012) | 201234-201243 | Svenska | Linköping | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9 | 1 (HT 2012) | 201234-201243 | Svenska | Linköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna…
-redogöra för olika teorier om kunskap
-förstå skillnaden mellan fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet
-redogöra för olika teorier om lärande
-belysa relationen mellan kunskap och lärande
-kritiskt granska det egna ämnets gestaltning som universitetsdisciplin, lärarutbildningsämne respektive skolämne
-uttrycka sig skriftlig enligt vedertagen praxis
Kursinnehåll
I kursen behandlas innebörden i begreppen kunskap och lärande. Olika kunskapsfilosofiska traditioner (idealism, rationalism, pragmatism) studeras utifrån frågor om vad som är kunskap, vad man kan veta och hur kunskap utvecklas. Hur kunskap väljs ut för lärande diskuteras utifrån ett historiskt och ett samtida perspektiv. Olika perspektiv (teorier) på lärande (behaviouristiska, kognitiva, konstruktivistiska) studeras i relation till aktuella undervisningstraditioner. I kursen problematiseras relationen mellan olika kunskapsformer och använda undervisningsstrategier. I kursen undersöks även hur olika ämnestraditioner utvecklas avseende kunskap och lärande och begreppet motivation undersöks och problematiseras i förhållande till olika teorier om lärande. I kursen studeras även hur olika undervisningsmetoder kan förstås utifrån teorier om kunskap och lärande.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt arbete enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.
PROVKODER:
STN1 Skriftlig tenamen: hemtentamen
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.