Den professionella läraren i en lärande organisation, 7.5 hp

The Professional Teacher in a Learning Oganization, 7.5 credits

9KPA12

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GYK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan 6 (VT 2015) 201514-201523 Svenska Linköping, Valla O
L1GRK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9 6 (VT 2015) 201514-201523 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs följande godkända kurser: Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer 7,5 hp, Skolans samhällsuppdrag och organisation 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 7,5 hp, Undervisningens didaktiska processer 7,5 hp, Undervisningens sociala processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 2 7,5, Undervisningens specialpedagogiska dimensioner, 7,5 hp, Att leda och handleda didaktiska processer, 7,5 hp, Bedömning och betygsättning i didaktiska processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 3 eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
• reflektera kring relationen mellan lärarens professionella utveckling och skolan som organisation och lokal kultur
• reflektera kring relationen mellan lärarens professionella kompetens och skolans uppdrag i samhället
• kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik
• analysera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
• analysera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer relaterade till yrkesverksamheten
• självständigt upprätta en plan för ett skolutvecklingsarbete
• identifiera sitt behov av kompetensutveckling

Kursinnehåll

Kursen behandlar lärarens professionella yrkesutveckling i relation till skolans uppdrag och eget kompetensutvecklings behov. De studerande kommer dels få ta del av aktuell utvärdering och forskning av både skolan som helhet samt deras undervisningsämnen. Kursen innehåller även olika metoder för att systematiskt samla in och reflektera kring behov av utveckling. De studerande kommer även få genomföra ett skolutvecklingsarbete med utgångspunkt i ett generellt eller för undervisningsämnets utvecklingsbehov.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen ges på distans med campusförlagda undervisningsdagar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete enskilt och i grupp.

Examination

Kursen examineras genom en gruppuppgift samt ett självständigt projektarbete. Projektarbetet ska seminariebehandlas under opponentliknande former.

SRE1 Skriftlig redovisning: Gruppuppgift 1,5 hp U-G
PRO1 Projektarbete, inklusive seminariet 6 hp U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Litteraturförteckning Detta är en samlad förteckning över kurslitteraturen – både den obligatoriska och förslag på fördjupningslitteratur för den som vill läsa mer. Litteraturförteckningen kan komma att kompletteras med aktuella rapporter och artiklar. Skolverket och Skolinspektionen har gett ut utvärderingar av olika ämnen, leta på deras hemsidor efter utvärderingar i ditt/dina undervisningsämne. Obligatorisk litteratur Därutöver artiklar som delas ut på NU-dagarna eller distribueras via Lisam: Blossing, U. (2013) Förändringsagenter för skolutveckling: Roller och implementeringsprocess Pedagogisk forskning i Sverige 18:3 – 4, 153 - 174 Carlgren, I. (2012) The learning study as an approach for ”clinical” subject matter didactic research, International Journal for Lesson and Learning Studies, Vol. 1 No. 2, 126 – 139 Carlgren, I. Lärarna i kunskapssamhället (artikel publicerad på Lärarnas historias hemsida, okänt årtal). (13 s.) http://www.lararnashistoria.se/sites/www.lararnashistoria.se/files/artiklar/L%C3%A4rarna%20i%20kunskapssamh%C3%A4llet_0.pdf Eklund, S. (red.) (2011) Lärare som praktiker och forskare Stockholm: Stiftelsen SAF och Lärarförbundet (79 s) http://www.forskul.se/ffiles/0040C3F0/Ful5.pdf Giota, J. (2002) Skoleffekter på elevers motivation och utveckling Pedagogisk forskning i Sverige 7:4, s. 279 - 305 Håkansson, J. & Sundberg, D. (2012).* Utmärkt undervisning Stockholm: Natur och Kultur (306 s.) Kommunförbundet Skåne (2013). Tio forskningsbaserade principer för lärares professionella utveckling (26 s.) http://www.kfsk.se/download/18.11165b2c13cf48416de1b2/Forskning+i+korthet+2013+nr1.pdf Roth, W-M. & Tobin, K. (2004) Coteaching: From praxis to theory. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 10:2, 161 - 179 Scherp, H-Å. (2014).* Lärandebaserad skolutveckling Lund: Studentlitteratur (287 s.) Skolinspektionen (2010). Framgång i undervisningen (17 s.) http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/sammanfattning-forskningsoversikten.pdf Skolinspektionen (2013). Navet i skolors utvecklingsarbete (17 s.) http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/regeringsuppdrag/navet-i-skolornas-utvecklingsarbete-utdrag-arsrapporten-2012.pdf Skolinspektionen (2013). Skolans kvalitetsarbete ger möjlighet till förändring (66 s.) http://www.skolinspektionen.se/Documents/Om-oss/regeringsuppdrag/01-slutrapport-regeringsrapporten.pdf Skolinspektionen (2014). Undervisning på yrkesprogram (42 s.) http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/yrkesprogram/05-yrkesprogram-rapport.pdf Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken (22 s.) http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3381 Referenslitteratur Dessa böcker erbjuder valfri fördjupning till ovanstående litteratur. Björndal, C. R. P., (2013) Det värderande ögat Stockholm: Liber Folkesson, L., Lendahls Rosendahl, B., Längsjö, E. & Rönnerman K. (2004). Perspektiv på skolutveckling Lund: Studentlitteratur Langelotz, L. (2014) Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Gothenborg studies in educational sciences 348 Pihlgren, S. A., (2013) Det tänkande klassrummet Stockholm: Liber Sandström, B. (2014) Praktiknära skolutveckling Malmö: Gleerups

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.