Medicinska informationssystem, 6 hp
Medical Information Systems, 6 credits
TBMI19
Huvudområde
Medicinsk teknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Håkan ÖrmanStudierektor eller motsvarande
Marcus LarssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 58 hRekommenderad självstudietid: 102 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDDD | Civilingenjör i datateknik | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CDDD | Civilingenjör i datateknik (AI och maskininlärning) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CDDD | Civilingenjör i datateknik (Medicinsk informatik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | O |
6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi (AI och maskininlärning) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi (Medicinsk informatik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | O |
6CMED | Civilingenjör i medicinsk teknik | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMED | Civilingenjör i medicinsk teknik (E-hälsa) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | O |
6CMED | Civilingenjör i medicinsk teknik (Medicinsk bildanalys och visualisering) | 9 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMED | Civilingenjör i medicinsk teknik (Medicintekniska modeller) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | O |
6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik (AI och maskininlärning) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik (Medicinsk informatik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | O |
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, franska | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, franska (Medicinsk teknik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, japanska | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, japanska (Medicinsk teknik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, kinesiska | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, kinesiska (Medicinsk teknik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, spanska | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, spanska (Medicinsk teknik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, tyska | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, tyska (Medicinsk teknik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik (Medicinsk teknik) | 7 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6MICS | Computer Science, masterprogram | 3 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6MBME | Medicinsk teknik, masterprogram | 1 (HT 2021) | 1, 2 | 2, 3 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Medicinsk teknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i medicinsk teknik
- Masterprogram i datavetenskap
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
- Civilingenjörsprogram i medicinsk teknik
- Civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjör i medicinsk teknik
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande laborativa färdigheter och datorvana, viss färdighet i att strukturerat och systematiskt analysera problem; grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi är rekommenderat men inte nödvändigtLärandemål
Kursens övergripande mål är att deltagarna ska tillägna sig kunskaper och färdigheter i form av strukturer och verktyg för att kunna analysera informationsystem och informationsteknikens roll i hälso- och sjukvården. Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna:
- Förklara de grundläggande begreppen i informationsåtervinning (information retrieval) och resonera om felkällor kopplade till indexering och återvinning
- Beskriva strukturen hos databasen MEDLINE och den kontrollerade vokabulären MeSH, planera och genomföra sökningar, kombinera olika söksätt samt analysera resultatet utifrån vedertagna kvalitetsmått
- Modellera data och designa databaser utifrån enkla kravspecifikationer
- Beskriva patientjournalens innehåll, struktur och användning samt kontrastera olika sätt att strukturera journalanteckningar
- Analysera för- och nackdelar med strukturerad datainmatning i olika situationer
- Relatera förväntade mervärden hos den elektroniska patientjournalen till identifierade problemområden
- Översiktligt redogöra för standardiseringsarbeten gällande patientjournalens struktur
- Redogöra för hur medicinska terminologier kan kategoriseras och analysera hur deras egenskaper påverkar användningen i olika situationer
- Beskriva grunderna för formell begreppsrepresentation och konstruera ontologier med hjälp av ontologiutvecklingsverktyg
- Söka och tillgodogöra sig för området relevant litteratur och integrera kursens olika delar för att belysa och analysera problem inom kursens område
Kursinnehåll
- Indexering och återvinning av generell medicinsk kunskap och patientspecifik information
- Sökmotor, söktjänst och ämneskatalog
- Mått på informationskvalitet och resultat av informationssökning
- MEDLINE och MeSH: sökfält, fokus, explodering, aspektord och filter
- Kategorisering och värdering av informationskällor
- ER-modellering
- Databaser: egenskaper, struktur, och användning
- Den medicinska journalens regelverk, struktur, innehåll och användning
- Aspekter av interoperabilitet
- Säkerhet och sekretess vid hantering av patientuppgifter
- Verksamhetsuppföljning och kvalitetssäkring
- Metabegreppen begrepp, term, relation och kod
- Klassifikation och kodning
- Representation, abstraktion och aggregering
- Terminologiers egenskaper: omfång, dimensioner, hierarkier, kompositionalitet och synonymi
- Representation av medicinsk terminologi
- Gränssnitts-, referens- och administrativa terminologier samt terminologitjänster
- Behov av och möjligheter till standardisering
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen följer tre teman med schemalagda föreläsningar, laborationer och seminarier; därutöver ingår hemarbete. Kursen förutsätter eget engagemang i och ansvarstagande för lärandet genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, söka kunskap och i dialog med andra bedöma och värdera uppnådd kunskap. Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
LAB1 | Laborationskurs | 1.5 hp | U, G |
BAS1 | Seminarier | 1 hp | U, G |
HEM1 | Essäuppgift | 3.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
Medicinskt beslutsstöd, Medicinska informationsmodeller och ontologier
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska eller engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för medicinsk teknikStudierektor eller motsvarande
Marcus LarssonExaminator
Håkan ÖrmanUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 58 hRekommenderad självstudietid: 102 h
Kurslitteratur
Böcker
- Coiera E., (2015) Guide to Health Informatics. 3rd ed. Boca Raton: CRC Press
Kompendier
Kompletterande kompendium
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationskurs | 1.5 hp | U, G |
BAS1 | Seminarier | 1 hp | U, G |
HEM1 | Essäuppgift | 3.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursplan
För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs enligt, för kursen, beslutad blockindelning.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekanus.
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2019-00920, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2017-03931 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Principer för tentamina
Skriftlig och muntlig tentamen samt digital salstentamen och datortentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
När en kurs ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Omprov övriga examinerande moment
För riktlinjer för omprov vid andra examinerande moment än skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina hänvisas till de generella LiU-riktlinjerna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592.
Anmälan till tentamen
Fram till 31 januari 2021 gäller enligt tidigare riktlinjer: För deltagande i skriftlig tentamen, digital salstentamen och datortentamen krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Från 1 februari 2021 gäller nya riktlinjer för anmälan till skriftliga salsskrivningar inklusive digitala tentamina i sal, Dnr LiU-2020-02033 (se beslut i regelsamlingen https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682).
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyad examination (s.k. plussning) för högre betyg på skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina, dvs samtliga provmoment med modulkod TEN, DIT och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.
Betyg och examinationsformer
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas.
- Kurser med skriftlig tentamen och digital salstentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment och modulkoder
Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.
- Skriftlig tentamen (TEN) och digital salstentamen (DIT) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), digital kontrollskrivning (DIK), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamen (HEM).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktivt deltagande som basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Allmänt gäller att:
- Obligatoriska kursmoment skall vara poängsatta och ges en modulkod.
- Examinationsmoment som ej är poängsatt får ej vara obligatoriskt. Det är frivilligt att delta på dessa moment och information om det samt tillhörande villkor skall tydligt framgå i den beskrivande texten.
- För kurser med flera examinationsmoment med graderad betygsskala skall det anges hur slutbetyg på kursen vägs samman.
För obligatoriska moment gäller att: Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. (I enlighet med LiU-riktlinjerna http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
För samtliga examinationsmoment gäller att: Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. (I enlighet med LiU-riktlinjerna http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Rapportering av examinationsresultat
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
Böcker
Kompendier
Kompletterande kompendium
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
|
Matematik och logik |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
|
Databasteknik, informationsåtervinning, formell begreppsrepresentation (mål 1--3, 9) |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
|
Journalsystem och medicinsk terminologi (mål 4--8) |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Vetenskapliga tidskriftsartiklar i kurslitteraturen |
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
|
Problemidentifiering och -formulering, modellering, kvantitativa och kvalitativa uppskattningar, slutsatser och rekommendationer (mål 10) |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
LAB1
|
U+A: Informationskompetens (mål 2, 10); A: Hypotesformulering och -prövning, experimentell metodik |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
U: Standardisering (mål 7); A: Helhetstänkande, kompromisser och avvägningar (mål 5--8) |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
I: Självkännedom, nyfikenhet och livslångt lärande; U: Kritiskt tänkande (mål 10); A: Initiativförmåga, uthållighet och anpassningsförmåga, kreativt tänkande, planering av tid och resurser |
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
LAB1
|
Professionellt uppträdande |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
X
|
|
X
|
LAB1
|
I: Grupputveckling (seminarier); A: Grupparbete (laborationer och seminarier) |
|
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
U: Struktur i akademiska arbeten; A: Muntlig och skriftlig framställning |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
Kursen ges på engelska och har så gott som uteslutande engelskspråkig litteratur |
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
|
I: Historiska perspektiv; U: Lagar och föreskrifter (mål 4) |
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
|
Att modellera system och att säkerställa måluppfyllelse (mål 3, 9) |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
|
Disciplinär konstruktion (mål 3, 9) |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
|
Implementering av mjukvara (mål 3, 9) |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.