Möbeldesign I, 15 hp
Furniture Design I, 15 credits
TCM071
Huvudområde
MöbeldesignUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Chandra AhlsellStudierektor eller motsvarande
Alessandra Di PisaUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 96 hRekommenderad självstudietid: 304 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Möbeldesign - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2022) | 1, 2 | -, - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
MöbeldesignUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeldesign
Rekommenderade förkunskaper
Särskild behörighet för möbeldesignprogrammet.Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Principerna och grunderna för en designprocess från idé till prototyp
- Principerna och grunderna för ett produktutvecklingsförlopp med det beredningsunderlag som krävs för omsättning till industriell produktion
- Redogöra för produktspecifika ergonomiska egenskaper
Förmågor och färdigheter
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Systematiskt planera och formulera en designprocess och genomföra densamma
- Omsätta en produktskiss till konstruktionsritning genom tillämpning av digitalt verktyg
- Dokumentera och beskriva en designprocess skriftligt och muntligt och argumentera för gjorda val
- Tillämpa grundläggande digitala verktyg för layout och bildproduktion
Förhållningssätt och värderingsförmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Reflektera över materialens egenskaper och tekniska lösningar samt funktionella egenskaper i förhållande till estetiska uttryck
- Reflektera över sitt egna förhållningssätt till och sina egna värderingar av det personliga gestaltandet
Kursinnehåll
Grundläggande uppmätningsarbete med digitalt och manuellt överförande av tre-dimensionell form till två-dimensionellt ritnings- och presentationsmaterial. Planering, formulering, genomförande och presentation av en designprocess, med skissabete och modellbygge i form av mock-up, volymmodell och spikmodell samt prototyp. Praktiskt gestaltningsarbete i grupp och enskilt. Konceptutveckling och verktyg för kreativa processer. Digital text och bildlayout. Kamera och bildproduktion.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, lektioner, handledning, projektarbete och studiebesök.
Examination
UPG3 | Workshop | 3 hp | U, G |
UPG2 | Projektarbete | 9 hp | U, G |
UPG1 | Ritteknik Autocad | 3 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Övrigt
Lundqvist, Jan (1994). Vilda idéer och djuplodande analys Om designmetodikens grunder. Carlssons Bokförlag (sid 1 – 56)
Andersson, Niklas (1996). Skissteknik. En handbok i visualisering av designförslag. Umeå Universitet
Berglund, Erik (2007). Sittmöblers mått. Möbelinstitutets rapport nr 50. Växjö
Klint, Peter, Rudolfsson, Leif & Larson, Jan-Herman (1993). Ritteknik för möbelindustrin. Helsingborg: Trätek
Portfolio sätt att arbeta, tänka och lära (2006). Mölnlycke Ekelunds/Gleerups utbildnings AB.
Arvidson, Markus & Johansson, Sara. (2017). Roll och identitet. En socialpsykologisk introduktion. Gleerups Utbildning AB, s 55-67
Sen, Amartya. (2006). Identitet och våld. Illusionen om ödet. Bokförlaget Daidalos AB, s 33-49
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG3 | Workshop | 3 hp | U, G |
UPG2 | Projektarbete | 9 hp | U, G |
UPG1 | Ritteknik Autocad | 3 hp | U, G |
Övrigt
Lundqvist, Jan (1994). Vilda idéer och djuplodande analys Om designmetodikens grunder. Carlssons Bokförlag (sid 1 – 56)
Andersson, Niklas (1996). Skissteknik. En handbok i visualisering av designförslag. Umeå Universitet
Berglund, Erik (2007). Sittmöblers mått. Möbelinstitutets rapport nr 50. Växjö
Klint, Peter, Rudolfsson, Leif & Larson, Jan-Herman (1993). Ritteknik för möbelindustrin. Helsingborg: Trätek
Portfolio sätt att arbeta, tänka och lära (2006). Mölnlycke Ekelunds/Gleerups utbildnings AB.
Arvidson, Markus & Johansson, Sara. (2017). Roll och identitet. En socialpsykologisk introduktion. Gleerups Utbildning AB, s 55-67
Sen, Amartya. (2006). Identitet och våld. Illusionen om ödet. Bokförlaget Daidalos AB, s 33-49
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
UPG1
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
UPG3
UPG2
UPG1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
UPG3
UPG2
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
X
|
UPG3
UPG2
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
UPG2
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
X
|
UPG3
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
X
|
X
|
UPG2
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
X
|
X
|
X
|
UPG3
UPG2
UPG1
|
||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.