Six Sigma Quality, 6 hp
Six Sigma Quality, 6 credits
TMQU04
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Peter CronemyrStudierektor eller motsvarande
Uni SallnäsUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 50 hRekommenderad självstudietid: 110 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaHuvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Industrial Engineering and Management, masterprogram
- Mechanical Engineering, masterprogram
- Civilingenjör i energi - miljö - management
- Civilingenjör i maskinteknik
- Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjör i industriell ekonomi
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Krav: Matematisk statistik, Offensiv kvalitetsutvecklingÖnskvärt: Statistisk Kvalitetsstyrning.
Lärandemål
Kursen ska ge kunskaper om arbetssätt och metoder för process- och produktförbättringar genom Six Sigma-metodik. Six Sigma innebär att definiera och lösa avancerade problem med hjälp av avancerade statistiska och kvalitativa metoder men samtidigt att göra detta på ett sådant sätt att resultat och lösningar är väl förankrade hos ledare och medarbetare i den organisation och process som förbättras. Grunden vilar på vetenskaplig metod men den projektorienterade metoden är i sin utformning anpassad för att vara ingenjörsmässig. Efter fullgjord kurs skall teknologen kunna:
- identifiera situationer där Six Sigma-metodiken kan ge kvalitetsförbättringar i samband med process- eller produktförbättring inom industriella och tjänsteinriktade verksamheter
- identifiera vilka analysmetoder som är tillämpbara och lämpliga för ett givet problem
- genomföra ett Six Sigma-projekt från problem- och målformulering till verifierad förbättring enligt DMAIC-processen
- använda både kvalitativa och statistiska analys- och förbättringsmetoder för att utveckla lösningar till kvalitetsrelaterade problem
Kursinnehåll
Förståelse för variation, Utveckling av Six Sigma-metodik, DMAIC-processen för genomförande av förbättringsprojekt samt verktyg för de fem DMAIC-faserna:
- DEFINE (definiera) - Formulera problem och mål (men ej lösning)
- MEASURE (mäta) - Skaffa fakta (historiska/realtid) och avgränsa problemet
- ANALYZE (analysera) - Hitta grundorsakerna med kvalitativa och kvantitativa metoder
- IMPROVE (förbättra) - Genomföra robusta och bestående förbättringar
- CONTROL (styra) - Dokumentera, utbilda, mäta och följa upp samt lämna över
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen genomförs som ett Six Sigma-projekt enligt de fem faserna i DMAIC-processen. De teoretiska kursmomenten genomförs i form av föreläsningar, en-två per projektfas. Allt arbete sker i projektform där max fyra studenter arbetar i ett team. Alla team får samma uppgift men med olika data att analysera och alltså med olika grundorsaker. Varje team genomför en projektfas per vecka och får även minst en lärarledd handledning per vecka. Varje fas avslutas med inlämning, granskning och godkännande (eventuellt efter komplettering) av ett nytt kapitel i projektrapporten. Projektuppgiften är utformad som ett verkligt projekt så som det genomförs i industri eller annat företag som använder Six Sigma som processförbättringsmetod. Även en avslutande projektpresentation med s.k. poster session för studenter i andra grupper och i andra kurser ingår, samt ett gruppvis genomfört litteraturseminarium.
Examination
KTR1 Kontrollskrivning 0.5 hp U, 3, 4, 5 UPG2 Projektarbeten 5.5 hp U, 3, 4, 5 Varje team lämnar in fem rapportkapitel (ett per DMAIC-fas) vilket tillsammans bildar projektrapporten. Dessa betygssätts enligt U,3,4,5 baserat på hur väl arbetet har utförts av gruppen och på hur mycket handledning och komplettering de har behövt. Alla i gruppen får samma medelbetyg. Därefter kan eventuellt de individuella betygen korrigeras efter en individuell kontrollskrivning. Huvudfokus är dock på att lösa problemet i grupp under så verkliga omständigheter som möjligt varför gruppens prestation är den huvudsakliga grunden för betygssättningen.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser
Projektkurs inom Kvalitetsutveckling (med Six Sigma Green Belt-certifiering).
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Uni SallnäsExaminator
Peter CronemyrUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 50 h
Rekommenderad självstudietid: 110 hKurslitteratur
Böcker
- Brook, Q., (2013) Lean Six Sigma and Minitab: The Complete Toolbox Guide for All Lean Six Sigma Practitioners 4
ISBN: 978-0954681388 - Magnusson, K., Kroslid, D. and Bergman, B., (2003) Six Sigma The Pragmatic Approach 2 Studentlitteratur
ISBN: 9789144028033
Övrigt
Utdelat material och artiklar.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
KTR1 | Kontrollskrivning | 0.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Projektarbeten | 5.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Varje team lämnar in fem rapportkapitel (ett per DMAIC-fas) vilket tillsammans bildar projektrapporten. Dessa betygssätts enligt U,3,4,5 baserat på hur väl arbetet har utförts av gruppen och på hur mycket handledning och komplettering de har behövt. Alla i gruppen får samma medelbetyg. Därefter kan eventuellt de individuella betygen korrigeras efter en individuell kontrollskrivning. Huvudfokus är dock på att lösa problemet i grupp under så verkliga omständigheter som möjligt varför gruppens prestation är den huvudsakliga grunden för betygssättningen.
Kursplan
För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden.
Föreskrifter rörande examination och examinator
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678
Examination
Tentamen
Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
- För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
- För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
- Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
- Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Anmälan till tentamen
För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Regler för omprov
För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina och datortentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination.
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se https://www.student.liu.se/studenttjanster/lagar-regler-rattigheter?l=sv.
Betyg
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.
- Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment
- Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamina (HEM).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
Böcker
ISBN: 978-0954681388
ISBN: 9789144028033
Övrigt
Utdelat material och artiklar.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
UPG2
|
Kunskapsutveckling kring Statistiska metoderna ANOVA och DOE genom labbar och inlämningsuppgifter |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG2
|
"Real-life" övning med DOE |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG2
|
"Real-life" övning med DOE |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
Egen problemlösning genom "real-life" övning med DOE och industricase |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
Catapult workshop i helgrupp |
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
UPG2
|
Industricase samt problembaserad uppgift om hur förbättringsarbete kan bedrivas i företag "meeting the CEO"-uppgiften |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
|
UPG2
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
UPG2
|
DOE assignment, ANOVA assignmnet, meeting the ceo, industricase |
|
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
UPG2
|
DOE assignment, meeting the ceo - redovisning för en fiktig företagsledare (man kliver in i ledningsrummet) |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
UPG2
|
DOE assignment, ANOVA assignmnet, meeting the ceo, industricase |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
|
UPG2
|
"meeting the ceo" och industricase |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
UPG2
|
"meeting the ceo" och industricase |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
UPG2
|
"meeting the ceo" och industricase |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
UPG2
|
"meeting the ceo" och industricase |
|
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
X
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
|
UPG2
|
||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
|
UPG2
|
||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.