Rättigheter och skyldigheter som student (inloggning krävs)
Linköpings universitets generella regelverk
Feldetektion och diagnos av tekniska system, 6 hp
Fault detection and diagnosis of technical systems, 6 credits
TSFS22
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Daniel JungStudierektor eller motsvarande
Johan LöfbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaVOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
| Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 6CDDD | Civilingenjör i datateknik | 9 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CDDD | Civilingenjör i datateknik (AI och maskininlärning) | 9 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CDDD | Civilingenjör i datateknik (Autonoma system) | 9 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi | 9 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi (AI och maskininlärning) | 9 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Mekatronik) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik | 9 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik (AI och maskininlärning) | 9 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, franska | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, franska (Mekatronik) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, franska (Styr- och informationssystem) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, japanska | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, japanska (Mekatronik) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, japanska (Styr- och informationssystem) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, spanska | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, spanska (Mekatronik) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, spanska (Styr- och informationssystem) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, tyska | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, tyska (Mekatronik) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYI | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell, tyska (Styr- och informationssystem) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik (Mekatronik) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CYYY | Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik (Styr- och informationssystem) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
| 6CTMA | Civilingenjör i teknisk matematik (Teknisk inriktning Autonoma system) | 7 (HT 2025) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V | INSTÄLLD |
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
- Civilingenjörsprogram i mjukvaruteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk matematik
Rekommenderade förkunskaper
Reglerteknik, Sannolikhetslära
Lärandemål
Att ge både en teoretisk och en praktisk grund för hur man konstruerar automatiska system (diagnossystem) för detektering och isolering av fel i tekniska processer.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- Utifrån en matematisk modell av en teknisk process tillämpa modellbaserade metoder för att analysera diagnosprestanda samt for att detektera och isolera fel.
- Baserat på historiska data från en teknisk process tillämpa datadrivna metoder för att detektera och klassificera fel.
Kursinnehåll
- Introduktion till feldiagnos, design av diagnossystem, exempel på industriella tillämpningar.
- Matematisk modellering för feldetektering och isolering av fel med hjälp av modeller, konsistensrelationer, analytisk redundans.
- Strukturella metoder for feldiagnos, bipartita grafer, modellering för strukturell analys, matchning, analys av strukturella diagnosegenskaper, algoritmer för att hitta överbestämda ekvationsmängder för residualgenerering.
- Linjär och olinjär residualgenerering, observatörer och Kalmanfilter för diagnos.
- Statistiska metoder för feldetektion.
- Felisolering, beslut med strukturerade hypotestester, minimal hitting set.
- Datadriven feldiagnos, anomalidetektion, klassificering.
- Hybrid feldiagnos som kombinerar modellbaserade och datadrivna diagnosmetoder.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, lektioner och laborationer.
Examination
| LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
| DAT1 | Datortentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Kompendier
- Mattias Nyberg och Erik Frisk, Model Based Diagnosis of Technical Processes
| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
| DAT1 | Datortentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Kompendier
Mattias Nyberg och Erik Frisk, Model Based Diagnosis of Technical Processes
Ladda ner
I = Introducera, U = Undervisa, A = Använda
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
DAT1
|
analys, algebra, sannolikhetslära |
|
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
DAT1
|
signaler och system, logik |
|
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
X
|
LAB1
DAT1
|
Reglerteknik, fysikalisk modellering |
|
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
feldiagnos, maskininlärning |
|
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
Information om aktuell forskning |
||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Ingenjörsmässiga kompromisser vid design av diagnossystem |
|
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Laborationer på verkliga data eller realistiska modeller. Jämföra olika metoder för feldiagnos |
|
| 2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
Genomgående synsätt vid design av diagnossystem |
||
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
LAB1
DAT1
|
Eget arbete på lektioner och laborationer |
|
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Laborationer i grupp |
||
| 3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
Skriftliga labbrapporter |
|
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
Exempel på industriella tillämpningar |
||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Modellering, analys av diagnosegenskaper |
|
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
DAT1
|
Design av diagnossystem |
|
| 4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
LAB1
|
Implementation av algoritmer |
|
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
X
|
|
|
Laborationer med data från realistiska problemscenarier |
||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.