Funktionell och imperativ programmering, del 1, 6 hp
Functional and Imperative Programming, Part 1, 6 credits
TDDE23
Huvudområde
Datateknik DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Peter DaleniusStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 46 hRekommenderad självstudietid: 114 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CDDD | Civilingenjör i datateknik | 1 (HT 2017) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6CMJU | Civilingenjör i mjukvaruteknik | 1 (HT 2017) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Datateknik, DatavetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjör i datateknik
- Civilingenjör i mjukvaruteknik
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Lärandemål
Kursens syfte är dels att studenterna ska skaffa sig erfarenheter av att använda datorsystem på ett sådant sätt att laborativ verksamhet i framtida kurser underlättas, dels att studenterna ska bygga upp grundläggande erfarenheter inom programmering. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- obehindrat använda de datorsystem för laborativ verksamhet som institutionen tillhandahåller
- redogöra för grundläggande begrepp inom programmering
- utforma och implementera enkla algoritmer i ett programspråk
- metodiskt lösa programmeringsrelaterade problem med hjälp av ett interaktivt arbetssätt med implementering, testning och felsökning
- konstruera program i Python
Kursinnehåll
Följande ämnen behandlas under föreläsningar, seminarier och laborationer:
- universitetets IT-resurser
- programspråket Python och dess konstruktioner
- metodik för interaktiv och inkrementell programutveckling
- testnings- och felsökningsmetodik
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen inleds med ett kortare avsnitt där grundläggande Linux-färdigheter tränas. Bakgrunden introduceras på ett par föreläsningar, men huvuddelen av arbetet sker under laborationer. Efter detta följer huvuddelen av kursen som behandlar grundläggande färdigheter i programmering. Ryggraden i kursen är veckovisa seminarier. De olika seminariegrupperna har olika angreppssätt och studenterna får själva välja grupp, baserat på lärstil och tidigare erfarenheter. Även i denna del sker dock huvuddelen av arbetet under laborationer. Enstaka föreläsningar ges som stöd.
Examination
LAB1 | Inledande laborationskurs | 5 hp | U, G |
UPG1 | Obligatoriska uppgifter i datorintroduktion | 1 hp | U, G |
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Påbyggnadskurser: Funktionell och imperativ programmering i Python, del 2.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för datavetenskapStudierektor eller motsvarande
Peter DaleniusExaminator
Peter DaleniusKurshemsida och andra länkar
http://www.ida.liu.se/Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 46 hRekommenderad självstudietid: 114 h
Kurslitteratur
Kompletterande litteratur
Böcker
- Zelle, John M., (2010) Python Programming: An Introduction to Computer Science. Franklin, Beedle & Associates Inc
ISBN: 978-1-59028-241-0
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Inledande laborationskurs | 5 hp | U, G |
UPG1 | Obligatoriska uppgifter i datorintroduktion | 1 hp | U, G |
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 978-1-59028-241-0
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
|
diskretmatematiska begrepp |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
UPG1
|
programmering |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
|
|
analysera och bryta ner problem |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
|
|
kreativt tänkande |
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.