Kandidatuppsats, 15 hp
Bachelor Thesis, 15 credits
722G80
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Olga Yttermyr, Jonas SöderlundKursansvarig
Olga Yttermyr, Jonas SöderlundStudierektor eller motsvarande
Svjetlana Pantic DragisicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Företagsekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YEE | Civilekonomprogrammet, internationellt - Engelska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Företagsekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EKursen ges för
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Engelska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs allmän behörighet för högskolestudier, att de särskilda behörighetsregler som gäller för programmet för ekonomutbildning är uppfyllda, liksom de tröskelkrav som finns inom programmet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenterna kunna:
- identifiera frågor i organisationer som behöver studeras vidare och formulera dessa i forskningsfrågor
- designa en studie och därigenom påvisa metodmedvetenhet
- insamla och strukturera data som passar frågeställningen definierad av forskningsfrågorna
- analysera datan utifrån den av studenten konstruerade referensramen
- dra slutsatser utifrån analysen som kan ge svar på de ställda forskningsfrågorna
- värdera andra uppsatser utifrån att kunna påvisa styrkor och svagheter samt ge förslag på relevanta förbättringar av dessa
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenterna skall vidareutveckla och öka sin förmåga att självständigt och på ett vetenskapligt sätt bearbeta företagsekonomiska problem och på så sätt fördjupa sina kunskaper inom det företagsekonomiska ämnet. Genom att studera ett företagsekonomiskt problem via en empirisk studie ges studenterna en möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskaper som de tillägnat sig tidigare under utbildningen i praktisk handling.
Studenterna skall välja, avgränsa och skriva en uppsats med ett uppsatsämne hemmahörande inom företagsekonomi. Det står studenterna fritt att välja mellan att skriva en mer traditionellt teoretisk uppsats eller att genomföra ett självständigt utredningsuppdrag för ett företag eller en organisation i Sverige, inom EU eller någon annanstans i världen. Uppsatserna skrivs i team om 2-3 studenter och tillhör en ”peer learning” grupp om vanligtvis sex uppsatser som samtliga handleds av samma handledare.
Undervisnings- och arbetsformer
- Föreläsningar och seminarier i storgrupp
- Seminarier och handledning i “peer learning” grupperna
- Enskild handledning av uppsatsteamet
- Uppsatsskrivning, läsa, värdera, presentera, försvara och opponera, i uppsatsteamet och i ”peer learning” gruppen
Förutom detta ska den studerande utöva självstudier. Kursen eller delar av kursen och examinationen kan komma att ges på engelska.
Examination
Den färdiga uppsatsen skall presenteras och försvaras vid ett offentligt slutseminarium. I examinationen ingår även ett aktivt deltagande under seminarieserien.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPS1 | Uppsats | 12.5 hp | U, G, VG |
TPRO | Thesis Proposal | 1 hp | U, G |
PRES | Presentation och försvar | 0.5 hp | U, G |
OPPO | Opponering | 0.5 hp | U, G |
NÄRV | Närvaro slutseminarieserie | 0.5 hp | U, G |
Böcker
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.