Arbetsgivarvarumärke och marknadsföring, 7.5 hp
Employer Branding and Marketing, 7.5 credits
723G86
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mehran NoghabaiKursansvarig
Mehran NoghabaiStudierektor eller motsvarande
Åsa-Karin EngstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KPA | Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap | 4 (VT 2019) | 201919-201923 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i personal- och arbetsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs att de särskilda behörighetsregler som gäller för programmet Personal- och arbetsvetenskap är uppfyllda.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara begrepp och modeller avseende organisationers arbete med sitt arbetsgivarvarumärke
- förklara grundläggande begrepp och modeller för marknadsföring, främst med avseende på värdeskapande och varumärke
- beskriva och analysera arbetsgivarvarumärkets roll i marknadsföring och HR-arbete
- feskriva och analysera konsekvenserna av olika arbetsgivarvarumärkesstrategier för verksamheter.
Färdighet och förmåga
- redogöra för och kritiskt granska hur strategier för arbetsgivarvarumärket kan utarbetas, implementeras och kommuniceras mot potentiella personalkategorier och hur dess effekter på organisationers värdeskapande och prestationer kan följas upp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera arbetsgivarvarumärket till organisationers vidare strategi och följa upp dess tillämpning
- Granska och värdera organisationers arbete med arbetsgivarvarumärke under en anställnings livscykel.
Kursinnehåll
Kursen tar avstamp i arbetsgivarvarumärkets (employer branding) växande betydelse för kompetensförsörjning i våra alltmer kunskapsintensiva samhällen och då främst för rekrytering av rätt personal till organisationers värdeskapande aktiviteter och externa prestationer. Kursen beskriver perspektivets framväxt, nuläge och framtidsutsikter för organisationer inom såväl privat näringsliv som offentlig sektor. Kursen behandlar de strategier ur ett arbetsgivarvarumärkesperspektiv som organisationer kan tillämpa för att attrahera, rekrytera, behålla och avveckla viktiga personalkategorier som tjänstemän, talanger och toppchefer (3T) ur såväl teoretiska som praktiska perspektiv. Kursen kopplar arbetsgivarvarumärkets strategiska betydelse till marknadsföringens grunder. Arbetsgivarvarumärke behandlas som en konkretisering av tre mjuka P (personal, processer och plats för kundmöten) i ett företags marknadsmix och en förutsättning för realisering av marknadsmixens fyra hårda P (produkt, pris, påverkan och plats) och konkurresstrategi. Slutligen presenterar kursen en modell för redovisning och uppföljning av arbetsgivarvarumärkesstrategiers konsekvenser för verksamheters inre och yttre effektivitet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen varvar föreläsningar med seminarier innehållande inlämningsuppgifter. Föreläsningarna behandlar relevanta teorier och problemområden i ämnet och är tänkta att fungera som karta och kompass. På seminarierna redovisas och diskuteras resultatet av kursdeltagarnas skriftliga gruppuppgifter. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarierna och gruppvisa inlämningsuppgifter som redovisas under kursens gång och en skriftlig individuell tentamen. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
INUP | Inlämningsuppgift | 1.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 6 hp | U, G, VG |
Böcker
Litteraturen kan komma att ändras. Uppdateras innan kursstart.
Litteraturen kan komma att ändras. Uppdateras innan kursstart.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.