Kandidatuppsats i nationalekonomi, 15 hp
Bachelor Thesis in Economics, 15 credits
770G13
Huvudområde
NationalekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Peter AnderssonKursansvarig
Peter AnderssonStudierektor eller motsvarande
Linnea TengvallKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2022 | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | ||
F7YEK | Civilekonomprogrammet (Nationalekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YEE | Civilekonomprogrammet, internationellt - Engelska (Nationalekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YEF | Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska (Nationalekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YES | Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska (Nationalekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7YET | Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska (Nationalekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7KPO | Politices kandidatprogram (Nationalekonomi) | 6 (VT 2022) | 202214-202223 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
NationalekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2EKursen ges för
- Politices kandidatprogram
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Franska
- Civilekonomprogrammet
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Spanska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Tyska
- Civilekonomprogrammet, internationellt - Engelska
Förkunskapskrav
Nationalekonomi 1, 30 hp grundnivå samt Nationalekonomi 2, 30 hp fortsättningsnivå eller motsvarande med minst 45 hp godkända.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- självständigt planera, genomföra samt muntligen och skriftligen redovisa ett arbete inom det nationalekonomiska vetenskapsområdet.
- identifiera och formulera ett relevant problem och med lämplig metod uppnå arbetets syfte,
- söka och kartlägga relevant vetenskaplig litteratur och författa en aktuell teoriöversikt inom nationalekonomi,
- tolka och analysera, för det valda problemet och syftet, relevant empiri med hjälp av ekonomisk teori/modell,
- redogöra för och tillämpa fördjupade ämneskunskaper inom nationalekonomi,
- skriftligt kommunicera med vetenskaplig stringens
- muntligt presentera, diskutera och försvara med ett vetenskapligt förhållningssätt,
- kritiskt granska, värdera och diskutera andra arbeten med grundläggande vetenskaplig medvetenhet.
Kursinnehåll
Kursen utgörs av:
- metodseminarier,
- handledning av uppsatsteam,
- seminariebehandling av uppsatser.
Under handledning utvecklas kunskaper och färdigheter om ekonomisk metod för att självständigt formulera och besvara ett problem inom nationalekonomi. Ämnet och problemet väljs i samråd med en erfaren uppsatshandledare. Handledaren hjälper till med att avgränsa och disponera uppsatsen, samt att granska innehåll, formalia och språk. Studenten tränas i att självständigt söka, värdera och referera källor, samt använda ekonomisk metod, att argumentera och analysera valt problem, teori och/eller empirisk data, och att samarbeta med andra genom att delta i seminariediskussioner av utkast och färdiga uppsatser.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna är självständigt arbete med stöd av individuell handledning av uppsatsteamet och/eller grupphandledning av uppsatsteam och seminarier. Uppsatsen skrivs normalt i team om två studenter. I undantagsfall, efter dispens från kursansvarig, utförs arbetet av en person. I kursen ingår att presentera disposition, tidsplan och utkast, att vara aktiv i granskningen av andra studenters texter, liksom att försvara den egna uppsatsen och opponera på annan uppsats vid ett slutseminarium.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier, samt genom framläggande och försvar av uppsats och opposition på annan uppsats. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPSA | Uppsats | 12 hp | U, G, VG |
METD | Metod | 1 hp | U, G |
NÄRO | Närvaro | 1 hp | U, G |
OPPN | Opponering | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.