Engelska (61-90 hp), 30 hp
English (61-90 cr), 30 credits
93EN51
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursansvarig
Nigel John MuskStudierektor eller motsvarande
Lars JämterudHuvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgången Engelska 1-60hp, varav 30hp med godkänt resultat från termin 1. Vidare ska för termin två följande vara godkänt: språkfärdighetsprov 3hp, och 2,5hp inom litteraturmodulerna.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- demonstrera analytisk färdighet och kunskap om olika litteraturkritiska inriktningars praktiska tillämpning genom studium av utvalda litterära verk och dithörande litteraturkritik,
- jämföra olika litteraturteorier, perspektiv och forskningsresultat,
- bedöma och tillämpa litteraturteorier i en egen analys,
- demonstrera hög språklig och stilistisk säkerhet i olika sammanhang med tonvikt på formell engelska,
- planera en serie lektioner i grammatik anpassade för gymnasieskolan,
- diskutera, motivera, problematisera och utveckla tillvägagångssättet för grammatikundervisning i gymnasieskolan med utgångspunkt i aktuell språkdidaktisk forskning och språkinlärningsforskning,
- demonstrera kunskaper i engelska språkets utveckling från fornengelska till tidig modern engelska, med avseende på språkets etymologi, fonologi, morfologi, syntax, ordförråd och ortografi,
- kritiskt tillämpa lingvistiska teorier och metoder i analyser av språkliga data,
- uppvisa förmåga att kritiskt förhålla sig till aktuell forskning,
- med viss självständighet planera, genomföra och presentera ett avgränsat vetenskapligt arbete där även forskningsetiska ställningstaganden ingår,
- uppvisa insikter i aktuell språk- och litteraturvetenskaplig teori och metod,
- konsekvent följa vedertagna normer för skrivtraditionen inom valt akademiskt område, inklusive arbetets struktur, citat- och källhantering,
- genomföra en uppgift inom givna tidsramar.
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupad orientering i engelsk litteratur samt litteraturvetenskaplig teori och metod. Under kursen diskuteras skönlitteratur på engelska i sin sociala, historiska och politiska kontext. Skönlitteraturen läses i dialog med ett antal litteratur- och samhällsteoretiska perspektiv och texter.
Dessutom ingår fördjupade studier om pedagogisk grammatik ur såväl ett teoretiskt som ett praktiskt perspektiv, samt diskussioner om engelsk idiomatik, synonymer och syntax, med utgångspunkt från översättningsövningar.
Kursen behandlar även det engelska språkets historia och viktiga begrepp inom teoretisk och tillämpad språkvetenskap. Slutligen studeras såväl språkvetenskaplig som litterär teori och metod, som grund för ett handlett projektarbete med skriftlig redovisning om c:a 2500 ord. Arbetet kan ha litterär eller språklig inriktning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, lektioner och handledning, samt självstudier.
OBLIGATORISKA MOMENT
Seminarier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig tentamen och skriftlig redovisning samt individuell salstentamen, hemtentamen och muntlig tentamen.
ESS2 Essä: skriftlig redovisning Högskolepoäng: 5.0
MTN5 Muntlig tentamen: Literature - Poetry 1 Högskolepoäng: 1.0
MTN6 Muntlig tentamen: Literature - Poetry 2 Högskolepoäng: 1.0
MTN7 Muntlig tentamen: Literature - Presentation Novel Högskolepoäng: 2.0
OBL1 Obligatoriskt moment: Seminarier i språkvet teori och metod Högskolepoäng: 1.0
OBL2 Obligatoriskt moment: Seminarier i litteraturvet teo o met Högskolepoäng: 1.0
OBL3 Obligatoriskt moment: Seminarier i Pedagogical Grammar Högskolepoäng: 0.5
OBL4 Obligatoriskt moment: Seminarier i Writers and Contexts Högskolepoäng: 1.0
RAP1 Rapport: skriftlig redovisning Pedagogical Grammar Högskolepoäng: 1.5
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Written Proficiency Högskolepoäng: 3.0
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen Language Studies Högskolepoäng: 3.0
STN4 Skriftlig tentamen: hemtentamen History of English Högskolepoäng: 5.0
STN5 Skriftlig tentamen: hemtentamen Writers and Contexts Högskolepoäng: 5.0
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.