Matematik: verksamhetsförlagd utbildning (69-75,5 hp), 7.5 hp
Mathematics: Teaching Practice (69-75,5), 7.5 credits
93MAV1
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonas Bergman ÄrlebäckStudierektor eller motsvarande
Göran ForslingHuvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp samt genomgångna 1-60 hp i ämnet matematik varav 1-30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning inom större områden i gymnasieskolans matematik
- kunna använda och kritiskt utvärdera olika undervisningsmaterial och laborativa arbetsformer
- kunna beskriva, dokumentera och bedöma elevers kunskaper i
matematik
- kunna redogöra för och reflektera över egen undervisning i matematik och att utifrån det och konstruktiv kritik från andra dra slutsatser och förändra sitt agerande
- kunna uppvisa förmåga att samarbeta och anpassa sin kommunikation i olika situationer
- visa insikt i och förståelse för sociala relationer i den vardagliga verksamheten
Kursinnehåll
Ämnesdidaktiska och undervisningsmetodiska analyser av centrala begrepp och metoder inom skolmatematik med fokus på Gymnasiet. Centrala matematikdidaktiska frågeställningar, begrepp och forskningsresultat, utgående från matematikämnets och undervisningspraktikens villkor. Teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i matematik med tillämpning i undervisningspraktik: skolans kursplaner i matematik; organisation, planering och uppföljning av
undervisning; matematikundervisningens sociala och affektiva dimensioner; elevers uppfattning och utveckling av matematiska begrepp och färdigheter; bedömning av kunskap i matematik; arbetsformer och laborativa/tekniska hjälpmedel; matematikdidaktisk forskning som berör gymnasieskolans matematikutbildning.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, lektioner, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning samt uppvisande av sociala och didaktiska lärarförmågor. Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning VFU-rapport, 3 hp (UG)
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor, 3 hp (UG)
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor, 1,5 hp (UG)
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.