Barns språkliga utveckling och kommunikation 2, Grundläggande läs- och skrivlärande, 15 hp

Children's language development and communication 2, Basic literacy learning, 15 credits

970G15

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Lotta Holme
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FOR Förskollärarprogrammet 4 (VT 2013) Svenska

Huvudområde

Svenska språket

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser år 1 på Förskollärarprogrammet och kurserna Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, 12 hp, Teknik och naturvetenskap - inne, ute, borta och hemma, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp, Matematiklärande i förskolan, 15 hp, Matematiklärande i förskolan, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp, Barns språkliga utveckling 1, 12 hp samt Barns språkliga utveckling 1, verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- redogöra för några olika aspekter av begreppet literacy
- relatera betydelsen av språklig medvetenhet till läs- och skrivutveckling
- granska barns tidiga läs- och skrivprocesser med stöd av nationell och internationell forskning
- relatera barns skilda förutsättningar för skriftspråkligt lärande till kunskap om barns tidiga läs- och skrivprocesser
- reflektera kring villkor för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan
- relatera estetiska lärprocesser till barns tidiga läs- och skrivutveckling
- planera och genomföra ett mindre skriftligt vetenskapligt arbete relaterat till barns språkliga utveckling och kommunikation
- utnyttja digitala verktyg vid genomförandet av en vetenskaplig studie
- granska och diskutera ett vetenskapligt arbete

Kursinnehåll

Olika aspekter av begreppet literacy studeras och kopplas till barns tidiga erfarenheter av skriftspråk. Barns tidiga läs- och skrivprocesser studeras och diskuteras utifrån nationell och internationell forskning. Barns skilda förutsättningar för det skriftspråkliga lärandet samt betydelsen av språklig medvetenhet för läs- och skrivutveckling studeras och diskuteras också. I samklang med denna diskussion reflekterar studenten kring villkoren för det skriftspråkliga arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Estetiska lärprocesser studeras och diskuteras i förhållande till barns tidiga läs- och skrivutveckling. Med hjälp av digitala verktyg genomförs en vetenskaplig studie relaterat till barns språkliga utveckling och kommunikation. Studien redovisas skriftligt och granskas samt diskuteras i studerandegruppen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, fältstudier, grupparbete, samt självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom individuell uppsats med opponentskap samt gestaltande redovisning i grupp.

PROVKODER
UPS1 Uppsats, 11 hp U-VG
OPP1 Opponentskap, 1 hp U-G
GRE1 Gestaltande redovisning (estetiska lärprocesser) 3 hp U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Benckert, Susanne, Håland, Pia & Wallin, Karin (2008). Flerspråkighet i förskolan: ett referens och metodmaterial. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling Björklund, Elisabeth (2008). Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2009 Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber Dominković, Kerstin, Eriksson, Yvonne & Fellenius, Kerstin (2006). Läsa högt för barn. Lund: Studentlitteratur Doverborg, Elisabet & Pramling Samuelsson, Ingrid (2012). Att förstå barns tankar: kommunikationens betydelse. Stockholm: Liber Ehri, Linnea (2001). Phonemic awareness instruction helps children learn to read: Evidence from the National Reading Panel's meta‐analysis. Reading Research Quarterly, v36 n3 p250-87 Einarsson, Charlotta & Hammar Chiriac, Eva (2002). Gruppobservationer: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur Elm Fristorp, Annika & Lindstrand, Fredrik (2012). Design för lärande i förskolan, Norstedts, Stockholm Fast, Carina (2011). Att läsa och skriva i förskolan. Lund: Studentlitteratur Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hagtvet, Bente Eriksen (2006). Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern. Stockholm: Natur och kultur Hartman, Sven G. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur och kultur Liberg, Caroline (2006). Hur barn lär sig läsa och skriva. Lund: Studentlitteratur Sterner, Görel & Lundberg, Ingvar (2010). Före Bornholmsmodellen: språklekar i förskolan. Stockholm: Natur & kultur Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010. Stockholm: Fritzes

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.