Fritidspedagogik 2, Barn, gruppen, grupprocesser och lärande, 15 hp
Schoolage Educare 2, Children, group processes and learning, 15 credits
971G06
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1FRI | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem | 2 (VT 2013) | 4 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem
Förkunskapskrav
Genomgågna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande 10 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Utbildningshistoria, fritidshemmets och skolans samhälleliga roll och värdegrund 7,5 hp, Fritidspedagogik 1, Introduktion till fritidspedagogik och lärande 7,5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Sociala relationer - lärares ledarskap och redskap eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
-beskriva barns identitetsskapande utifrån olika teoretiska perspektiv
-identifiera och beskriva grupprocesser bland barn och vuxna samt det sociala samspelet i kamratkulturer utifrån aktuell forskning
-diskutera barn som aktörer i kommunikation, samspel och lärande
-redogöra för hur lärande och lek är relaterade till varandra
- redogöra för olika teorier om barns språkliga och matematiska utveckling och lärande
- diskutera olika aspekter av språkligt och matematisk lärande
- reflektera över etiska frågor i relation till forskningsprocessens olika faser.
- planera, genomföra samt muntligt och skriftligt presentera ett på intervjumetod baserat vetenskapligt fältarbete
Kursinnehåll
Kursens behandlar olika aspekter om barn, grupprocesser och lärande, vilket är ett centralt kunskapsinnehåll i det fritidspedagogiska området och för uppdraget som grundlärare. I kursen kommer den studerande att möta olika teoretiska perspektiv som beskriver barns identitetsskapande, grupprocesser bland barn och vuxna, socialt samspel i kamratkulturer och barn som aktörer i kommunikation och lärande samt hur begreppen lärande och lek är relaterade till varandra. Kursen behandlar också grundläggande teorier och aspekter av barns språkliga och matematiska lärande. I kursen ingår också att genomföra ett avgränsat vetenskapligt fältarbete kring barns samspel. I fältarbetet ingår även att reflektera över etiska frågor i relation till forskningsprocessens olika faser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbete, seminarier, digitala verktyg samt självständiga studier.
Examination
SRE1 - Skriftlig inlämning, 2.5 hp, U-G
SEM1 - Seminarium, 2 hp, U-G
SRE2 - Fältforskning, 3 hp, U-G
MRE1 - Fältforskning, 3 hp, U-G
SRE3 Individuell skriftlig uppgift, 4.5 hp, U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.